כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
טכנולוגיה, קנין רוחני

יש רעיון, אבל אין ניסיון

7/05/2008

מאמר ראשון בדיני קנין רוחני, רישום ושמירה על פטנטים והמצאות, והפעם – טיפים בסיסיים שיעזרו לממציא המתחיל לסלול לעצמו את הדרך הקלה להצלחה

אם יש לך רעיון למוצר חדש או משופר – אתה לא לבד. אנשים רבים בישראל מעלים רעיונות לשיפור של מוצר קיים. לפעמים, הרעיונות יכולים להתייחס גם למוצר חדש. במקרים כאלה הממציא יכול לממש את הפוטנציאל הכלכלי שגלום ברעיון שלו, אם כי עליו לפעול על-פי מספר שלבים שיובילו אותו להגשמת הרעיון.

סודיות

לשמור את הרעיון בסוד ולא לספר אותו לאנשים אחרים. זוהי העצה הבסיסית ביותר בתחום הרעיונות וההמצאות. אם הממציא מספר את הרעיון שלו לאדם אחר, ונניח שמדובר באדם שהממציא סומך עליו בעיניים עצומות, ייתכן שאותו אדם יפלוט במקרה את הרעיון בשיחה עם אדם אחר, שהממציא לא מכיר אותו או שאולי הממציא אפילו לא סומך עליו. לעיתים, קשה לממציא לשמור על הרעיון בסוד, במיוחד במקרים בהם הוא מעוניין לגבש את הרעיון ולחשוב עליו ביחד עם אדם נוסף - בדרך-כלל בן משפחה או חבר טוב מאוד שסומכים עליו.

מניסיוני בחיים אני יודע לספר שכל אימת שממציא פוסע למשרד עורך-דין בתחום הפטנטים הוא מלווה בחבר או בבן משפחה – צעד זה בהחלט עשוי להוסיף לממציא ולהמצאה משקל נכבד וערך מוסף. בכל מקרה, כדאי לממציא לגבש היטב את הרעיון ו"לבשל אותו בראש", לפני שהוא מחליט לחשוף אותו. רצוי גם שהממציא ישוטט קצת באינטרנט, כדי לנסות ולקבל מושג האם המוצר שהוא חשב עליו כבר קיים. במידה ואין מוצר זהה לגמרי, אפשר לומר שהגיע הרגע שהממציא ייגש לקבל ייעוץ מקדמי מעורך-דין המתמחה בתחום הפטנטים.

פנייה לייעוץ משפטי בתחום הפטנטים

פגישה עם עורך-דין בתחום הפטנטים היא השלב המקדמי לפני תחילת המסע להגשמת הרעיון. בפגישה עם עורך-הדין הממציא אמור לקבל תחילה הסבר והבנה בעיקר לגבי הנושאים הבאים: (א) האם בכלל אפשר להגיש בקשה לפטנט על הרעיון. (ב) מהן האפשרויות המונחות בפניו להגשת בקשה לפטנט על הרעיון, כולל העלויות הכרוכות בהגשת הבקשה לפטנט, ומהן המשמעויות המשפטיות והמסחריות של עצם הגשת הבקשה לפטנט. (ג) מהם המסלולים המסחריים האפשריים למכירת המצאה המתייחסת למוצר הספציפי.

חיפוש פטנטים

גם אם הממציא מאמין בכל לבו שאין בעולם מוצר שדומה למוצר נשוא הרעיון שלו, ולדעתו אף אחד בעולם מעולם לא חשב על הרעיון הזה, חובה על עורך-הדין להזמין חיפוש פטנטים, כדי לוודא שאכן לא נרשם על הרעיון פטנט זהה או דומה מאוד. את החיפוש ניתן לבצע באמצעות חברות שמתמחות בחיפוש פטנטים.

ניתוח התוצאות של החיפוש פטנטים

לאחר קבלת תוצאות החיפוש, יש לבצע ניתוח של המוצרים המתוארים בפטנטים שהתגלו בחיפוש. כדאי מאוד שאת הניתוח של תוצאות החיפוש יבצע עורך-דין בתחום הפטנטים. גם החברה שמבצעת את החיפוש וגם הממציא עצמו אינם יכולים לבצע ניתוח מספק, בשל חוסר ניסיון משפטי בשאלה - מהו השיפור של המוצר נשוא הרעיון לעומת המוצרים הקיימים, אשר די בו כדי לאפשר הגשת בקשה לפטנט. לעיתים, די בשיפור קל ביותר כדי לאפשר רישום פטנט.

יצירת קשרים לקידום הרעיון

במסגרת הפגישה עם עורך-דין בתחום הפטנטים, אפשר לקבל מידע על גורמים שיכולים לסייע בהגשמת הרעיון כגון: משקיעים, אנשים העוסקים בליווי עסקי ומסחרי של ממציאים בתמורה לאחוזים לפי הצלחה, מפתחים של אבות טיפוס, מעצבים תעשייתיים של מוצרים דומים, מעצבים המפיקים הדמיות תלת-ממד וכיוצא-באלה גורמים הנחוצים לקידום הגשמת הרעיון.

הכותב הוא מומחה בכיר בקנין רוחני, בעל תואר שני במשפטים מהמכון למחקר משפטי מתקדם באוניברסיטת לונדון ובעליו של משרד עורכי דין הפועל במגדל שלום בתל אביב. בשנים האחרונות הוציא הכותב לאור שני ספרים בתחום: "קנין רוחני" ו"פטנטים".


אתר האינטרנט של עו"ד מאיר דהאן:http://www.mdpatents.com/home.htm

הבהרה: מאמר זה אינו מחליף ייעוץ משפטי ומקצועי, ולפני כל פעולה בתחום יש להתייעץ קודם לכן עם עורך דין המתמחה בתחום

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.