כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
טכנולוגיה, קנין רוחני

מה ל"תורת הסמוך" ולדיני סימני המסחר בישראל

7/10/2007

ברור לכל כי הקמת עסק אינה דבר של מה בכך. בעסק מושקעים משאבים רבים, כסף, זמן ובעיקר מאמץ ותקווה שהללו ישאו פרי. 
 
פעמים רבות במהלך הדרך, בעל העסק והיוזם, אינו מודע לחשיבות ההגנה על קניינו הרוחני. בכלל, ניכר כי המונח "קניין רוחני" הינו מונח "מורכב" ושאינו מוכר לאנשים רבים, אלא אם נתקלו בו בעבר או שעוסקים בתחום עיסוק זה. 
 
דיני הקניין הרוחני הקלאסי כוללים ברובם שורת דינים, הכוללים בעיקרם את דיני הפטנטים, זכויות היוצרים, דיני סימני המסחר, דיני המדגמים, דיני האינטרנט, המחשבים והטכנולוגיה, וזכויות המטפחים. 
 
במאמר זה, נבקש להפנות מבטנו לתחום דיני סימני המסחר. סימן מסחר ובשפת הסלנג "לוגו" או "שם מסחרי" מוסדר בישראל מכח פקודת סימני המסחר, המגדירה סימן מסחר (בס' 1 שלה – סעיף ההגדרות, כך):
 
"סימן" - אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה;" 
סימן מסחר מוגדר כך: "סימן מסחר" - סימן המשמש, או מיועד לשמש, לאדם לעניין הטובין שהוא מייצר או סוחר בהם;
 
כלומר, סימן מסחר הינו כל אחד מגורמים שהוגדרו ע"י המחוקק, במטרה ליצור קשר מזהה בין הטובין (או הסחורה), או השירותים שמעניק בעל העסק לציבור לקוחותיו. בנוסף, ראוי לציין כי סימן מסחר במידה ונרשם ובכפוף לדרישות פרוצדוראליות מעניק לבעליו בעלות ומונפולין על השם שנרשם או על העיצוב שנרשם, למעשה ללא הגבלת זמן. 
 
על כן, עם תחילת הפעילות ולרוב עם תחילת בניית מוניטין לשם, רצוי ביותר כי בעל העסק יחל למעשה בהליך הרישום של הסימן אשר נכון להיום, צפוי לערוך כשנתיים, במידה ולא מועלות השגות כלשהן ע"י הבוחן. 
 
בכדי לקבל הגנה על שם מוצריו, או על שם עסקו או על השירותים המוענקים על ידו, נדרש בעל עסק להגיש לרישום סימן מסחר או סימן שירות (עפ"י הרלוונטיות) לרשות הפטנטים שמושבה בירושלים, ולקבל בסוף התהליך את אישור המדינה לבעלותו על שם הטובין/השירות הללו. 
 
מפתיע אם כן, כי בעלי עסקים רבים, מעדיפים במודע או שמא מחוסר ידע, להשקיע ממון רב בפרסום ובבניית מוניטין למותגים מתוצרתם ובכל זאת, להימנע מלרשום את סימני מסחר שבידיהם, מסיבות שונות, עלויות, חוסר ידע, חוסר תשומת לב, אמונה כי "אף אחד לא יגנוב לי את השם", וכד'. 
ראוי לזכור: על אף העלות הראשונית של הרישום שאין להמעיט בערכה, עלות מאבק משפטי על שם המותג בעת זיוף או "דמיון" למותג קיים, יקרה לעין שיעור.
 
ראוי אם כן, כי כל בעל עסק, בעצמו, או באמצעות בעל מקצוע, יבחן בעין מדקדקת, כיצד ביכולתו להגן על שמו, שמות המוצרים אותם יצר ולקידומם הוא שואף, טרם ההשקעה הכספית בהם, שמא ייאלץ לעמוד אל מול הליך ריב ולפיו לא יהא ביכולתו לקבל מונופולין על השם בו השקיע ממון רב, או שמא יקום פלוני וינהל עסק דומה, המקביל לזה של בעל העסק, תוך דמיון או שימוש לא מורשה, בשמות של הטובין או המוצרים של בעל העסק, פרי רוחו ויצירותיו.
 
זאת ועוד, פעמים רבות, עלול בעל עסק לעמוד בפני תביעה על הפרת סימן מסחר של אחר, אפילו בלא שהתכוון לכך, זאת לאחר שהשקיע ממון במותג, ולעיתים אף החל ביצור טובין הנושאים עליהם שם זה.  
 
במידה ולא ייעשה כן, עלול בעל העסק למצוא עצמו לאחר מס' שנים, והשקעה של מאות אלפי דולרים ביצירת שם ומוניטין במותג שלבסוף, לא הוא זה שייהנה מפירותיו, ולא יהא בכוחו לאכוף ביעילות את זכותו הבלעדית המוקנית לו ע"י דין, לעשות שימוש בלעדי בשם זה.

מקור המאמר:  Reader - מאגר המאמרים הישראלי

פרטים אודות מחבר המאמר:
עו"ד נעים עוסק במגוון תחומי הקניין הרוחני במשרד עו"ד ועו"פ דניאל פריימן ושות', כולל פטנטים, מדגמים, זכויות יוצרים, אכיפת ורישום זכויות, מתן יעוץ על בסיס שוטף וליווי חברות בהרכבת פורטפוליו של תיקי קניין רוחני, והגנה על סימני מסחר ומוניטין. במסגרת עבודתו, מלווה עו"ד נעים חברות מהארץ ומהעולם במגוון תחומי המשפט הקשורים לקניין הרוחני, דיני הטכנולוגיה, המחשבים והאינטרנט. אין לראות בנאמר יעוץ משפטי ו/או כל עצה כללית אחרת, ויש להיוועץ במומחה על בסיס פרטני, טרם נקיטת פעולה כלשהי. משרד דניאל פריימן ושות' - רישום זכויות וייצוג בפני ערכאות המשפטיות השונות בתחומי הקניין הרוחני:   www.i-property.co.il  ; 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.