כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

מגדילים את היצוא

15/01/2008

באמצעות תוכנית 200 פי 2, מנסים משרד התמ"ת ומכון היצוא, להכפיל את היצוא ולקדם את הסחר הבין-לאומי של עסקים קטנים ובינוניים בפריפריה. כל הפרטים על התוכנית החדשה שתסייע ל-200 חברות חדשות לכבוש את העולם.

בימים אלה יוצאת לדרך תוכנית 200 פי 2, שמטרתה, הכפלת היצוא וקידום הסחר הבין-לאומי לעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה ובאזורי עדיפות לאומית. התוכנית מופעלת בשיתוף המכון ליצוא ומשרד התמ"ת.

מטרת התוכנית, להכפיל בפרק זמן של שלוש שנים את הייצוא של כ- 200 עסקים מהפריפריה. זאת, באמצעות תוכנית עסקית שתיבנה על ידי חברה מלווה, ותכלול פעילויות שונות במימון ובסיוע של מכון הייצוא ושל משרד התמ"ת. החברה המלווה תלווה ותסייע ביישום התוכנית.

שאולי כצנלסון, סמנכ"ל וראש חטיבת שירותים מקצועיים במכון הייצוא, רואה ערך אסטרטגי חשוב בהפעלת התוכנית. "החשיבות האסטרטגית של התוכנית היא בבניית מודל לפעילות ולליווי יצואנים קטנים, על מנת להגדיל באופן משמעותי את סיכוייהם להצלחה בשווקים הבין-לאומיים. מעבר להצלחה הנקודתית בהכפלת היצוא של חברות אלה, שהיא כשלעצמה תביא לתוצאות בעלות משמעות כלכלית וחברתית באזורי הפריפריה, קיים ערך נוסף והוא, הקניית כלים ושיטות עבודה שיופנמו בחברות ויהפכו לחלק מההוויה העסקית של החברות האלה".

ההשפעה של התוכנית אינה רק לשלוש שנים. מדובר בשינוי מהותי שיביא להשפעה ארוכת טווח. ההישגים שאליהם יגיעו החברות יבואו לידי ביטוי לא רק בהכפלת היצוא, אלא בגידול של 3, 5 ופי 10 בטווח הבינוני".

על פי כצנלסון, בבדיקות שקדמו להשקת התוכנית, עלה כי כ-50% מהיצואנים הקטנים שיצאו בין 200 אלף דולר ל-2 מיליון דולר בשנים 2004-2006, לא הצליחו להגדיל את נפח היצוא. חלק גדול מהחברות ירדו בכמות היצוא וחלקן הפסיקו פעילות יצוא לחלוטין.

"זה בהחלט משקף בעיה קשה של היצואנים הקטנים. גם כאשר הם מצליחים לייצא, הם לא תמיד מסגלים לעצמם את הכלים, הידע או היכולות שיאפשרו להם צמיחה פרמננטית ביצוא, וכמובן בחברה עצמה", אומר כצנלסון.

"למעט חברות שבנויות מראש על שירות בשוק המקומי, כל חברה אחרת שלא תסגל לעצמה כלים ויכולות של יצוא בשווקים הבינ"ל, במקרה הטוב תישאר בגודל מסוים ובמקרה הרע פשוט לא תחזיק מעמד לאורך זמן".

בודקים מועמדים
השלב הראשון של התוכנית יצא לדרך ובו מאותרות חברות המתאימות להשתלב בתוכנית וכן נבחנות חברות שמתאימות להיות חברות מלוות. לקראת סוף חודש ינואר יתחילו החברות המלוות לפעול באמצעות ניתוח החברות המשתתפות.

איתן קופרשטוך, המרכז את התוכנית מטעם משרד התמ"ת, חושף את הקושי בגיוס החברות. "הקושי לגייס חברות נובע מכך שנדרש שינוי מחשבתי אצל החברות. החלטה להשתתף בתוכנית כזו היא החלטה אסטרטגית של חברה להפוך לחברה בינלאומית. חלקן מפחדות לחשוב בגדול".

גיוס החברות נעשה בפנייה אישית, ודרך אנשי קשר. לשם כך מופתה התעשייה הרלוונטית באזורים הנבחרים.

למה דווקא בפריפריה?
קופרשטוך: "כוונת התוכנית, ליצור מקומות עבודה איכותיים בפריפריה. הנחת העבודה שלנו היא שמקומות איכותיים נמצאים בעיקר במפעלים שטווח הראיה שלהם הוא בינלאומי, כאלה שיכולים לשלם שכר נורמלי, מעבר לשכר המינימום".

200 החברות שישתתפו בפרויקט מאותרות מבין 300 שיעברו מיפוי ותהליך אבחון. -מה עם החברות שלא ייכנסו לתוכנית?

כצנלסון: "מגבלת משאבים צמצמה את כמות החברות המשתתפות ל-200. אולם תהליך האבחון שיעברו 300 החברות הוא בעל ערך. הוא יקבע את מידת מוכנותן לתהליכים של יצוא. החברות שלא יימצאו מתאימות, יוכלו להבין מה עליהם לעשות על מנת להיות בשלות להיכנס לשווקים בין-לאומיים, גם אם לא במסגרת תוכנית 200 פי 2. מכון היצוא עומד תמיד לרשות כל חברה שתרצה להיכנס ליצוא".

מה תפקידו של המכון בפרויקט?
כצנלסון: "הצוות המקצועי שמניע את התהליך מורכב מעובדי המכון וכולל את מנהלי הפיתוח העסקי והיחידות המקצועיות הרלוונטיות במכון. הצוות פועל מול החברות המאבחנות, מול החברות שנבחרות לתוכנית".

מה ייחשב כהצלחה מבחינת המכון?
כצנלסון: "בשלבים הראשונים, אנו עוסקים באיתור 200 חברות. משימה לא פשוטה ולא קלה, גם משום שהתוכנית מופעלת באזורים מסוימים בלבד ולא מאפשרת השתתפות של כל היצואנים. היא מוגבלת למינימום יצוא מחד, ומאידך - גם למקסימום יצוא. חברה שהצליחה ליצא בהיקפים גדולים, לא זקוקה לעזרתנו.
בהמשך, עמידה ביעדים שנקבעו, דהיינו, הכפלת היצוא תיחשב הצלחה. תוצאות ראשוניות יהיה אפשר לראות בתום 18 חודשים מהרגע שמרבית החברות יגויסו".

שתוף פעולה מנצח
את חשיבות התוכנית החדשה מדגישים במכון היצוא ובמשרד התמ"ת לאור ביטולה של קרן השיווק שפעלה עד 2003 וסייעה ליצואנים קטנים. היקף הסיוע של הקרן עמד על כ-110 מיליוני שקלים. במסגרת קיצוץ בתקציב המדינה בוטלה הקרן. "הביטול היווה פגיעה קשה ביצואנים קטנים ומתחילים", אומר כצנלסון. "200 פי 2 מהווה חלופה מסוימת לאותה קרן. התוכנית פותחת פתח לגיבוש כלי סיוע שמותאמים ליצואן המתחיל או הקטן. אנחנו רואים בה פיילוט וניסיון לבחון מודל חדש של סיוע ליצואנים כאלה, בכפוף לקרן השיווק. אם הפרויקט יצליח אני מקווה שיהפוך לכלי קבוע לאורך זמן".

על שיתוף הפעולה בין מכון היצוא למשרד התמ"ת נשמעות תשבחות משני הצדדים. "שיתוף הפעולה הוא מפתח להצלחת התוכנית". אומר כצנלסון. "יוזמת משרד התמ"ת והאמצעים שלו, יחד עם היכולות שיש למכון היצוא, המושתתות על היכרות מעמיקה של הענפים ועל היחידות המקצועיות, שמפעיל המכון, שלהם מומחיות בתחומי הכלים, כגון מידע עסקי, תערוכות בינלאומית, השתלמויות והדרכה ליצואנים קטנים וכן הלאה.

החיבור הזה יוצר סינרגיה מצוינת שמייצרת תשתית טובה להצלחת התוכנית".


 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.