חברי ועדת הכלכלה הצביעו אתמול בתמימות דעים על העברת הצעת חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד), המכונה גם הצעת חוק החצייה, להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית.
חברי הכנסת ארדן ומסז'ניקוב הובילו הצעת חוק שתכליתה לפתוח את שוק ביטוח החובה לרוכבי הדו גלגלי לתחרות , מהלך שיביא להוזלת מחירי הביטוח המופקעים.
תכלית הצעת חוק החצייה היא לנסות להשוות, בתאונה מעורבת בלבד, את מעמד רוכב האופנוע, מבחינת נטל הביטוח, למעמד הולך רגל שנפגע בתאונה. כך, כאשר רכב דו-גלגלי מעורב בתאונה עצמית- המבטח של אותו רכב דו גלגלי ישא בנטל. אולם, כאשר רכב דו-גלגלי מעורב בתאונה עם רכב (4 גלגלים), הניזוק העיקרי הוא נהג הרכב הדו גלגלי (כמו הולך רגל) ולכן יש להטיל אחריות גדולה יותר על המבטח של כלי הרכב. הדגש אינו על מי אשם אלא על מי מזיק. הפלת"ד בעצמו בנוי על העיקרון כי תשלום הפיצויים לנפגעים בתאונת הדרכים נעשה ללא קשר לאשמתם בתאונת הדרכים. לפיכך, מוצע בהצעת החוק כי בתאונה מעורבת ישלמו מבטחי רכב 4 גלגלים 75% מהפיצויים על נזקי גוף שהמבטחים של האופנוע חייבים בתשלומם עקב התאונה.
כתוצאה, חברות הביטוח יתחרו על ביטוחם של הרוכבים הטובים (כאלו שאינם נוטים לביצוע תאונות עצמיות) וזאת מבלי לפגוע במנגנון הקיים המבטיח ביטוח לכל המשתמשים בדרך.
לדברי אייל פרובלר, מנהל תחום תחבורה באיגוד לשכות המסחר, "וועדת הכלכלה עושה צדק בכך שמתקנת את העוול שנעשה לרוכבי הדו גלגלי ברפורמה משנת 2001 שגרמה לעלייה דרמטית במחירי הביטוח, בעוד נהגי המכוניות נהנים לאורך השנים מהוזלה עצומה של כ- 40% במחירי הביטוח".
איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי באיגוד לשכות המסחר, מסר כי "אין הוא מבין את התבצרות המפקח על הביטוח מאחורי הפול ועל התגייסות בלתי מוסברת גם של חברות ביטוח נגד מהלך שיש לו הגיון ביטוחי ושבפועל רק ייטיב עם חברות הביטוח ובוודאי עם ציבור הרוכבים".
האיגוד מברך את חברי הכנסת ארדן ומיסז'ניקוב על שהובילו הצעת חוק זו. ח"כ ארדן, יו"ר ועדת כלכלה, הפגין בקיאות מרשימה בחומר המורכב שהונח לפניו ורק לאחר שהשתכנע בצדקת המהלך קדמו לטובת ציבור הצרכנים.