כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

מרכז מאקרו לכלכלה מדינית: חלק מהמלצותיה של הועדה למיסוי ירוק אינן ניתנות ליישום בעשור הקרוב

3/02/2008

 בסנאט (דף מידע) שנשלח מטעם "מאקרו – המרכז לכלכלה מדינית" נקבע:

הועדה למיסוי ירוק בישראל הצטיינה בעבודתה התיאורטית, אך חלק מהמלצותיה אינן ניתנות ליישום בעשור הקרוב
• בין ההמלצות הניתנות ליישום מיידי: מתווה מיסי קנייה לפי קבוצות "ירוקות", מס משתנה עבור רכבים כבדים והגדלת הפחת השנתי המוכר לצרכי מס, תשלום כספי עבור בעלי רכבים ישנים שיימסרו רכבם לגריטה
• בין ההמלצות שלא ניתנות ליישום בזמן הקרוב: החמרה עם מקבלי חניה ממקום העבודה והטבה לאלו המוותרים עליו, והטלת אגרות גודש.

בימים אלו מונח על שולחנות חברי הכנסת דו"ח סנאט של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית בשיתוף עם קרן פרידריך אברט. בסנאט, שנכתב ע"י יורם גבאי, יו"ר חברת פעילים, חברה לניהול השקעות והממונה לשעבר על הכנסות המדינה, נקבע כי ועדת המיסוי הירוק שמונתה ע"י הממשלה הצטיינה בעבודת התשתית המחקרית והאמפירית שעשתה, אך חלק מהמלצותיה לא ניתן יהיה ליישום בעשור הקרוב.

בסנאט, שנותן סקירה קצרה על המיסוי הירוק בעולם ובישראל היום ובעבר, מצוין כי מעורבות ממשלתית במערכת כלכלית ובעיקר בנושאי איכות הסביבה היא כיום מחויבת המציאות ותואמת את התיאוריה הכלכלית לפיה המדינה צריכה לתקן עיוותים הנובעים מחסרונות או יתרונות חיצוניים משמעותיים. עם זאת, נאמר בסנאט, כי חשוב תמיד מהו מינון ההתערבות ומהם האמצעים האופטימאליים להשגת היעד.

לאחר בחינת כל המלצות ועדת המיסוי הירוק, נאמר בסנאט כי ניתן למצוא שלוש הראויות ליישום מהיר ככל האפשר. הראשונה היא מתווה של מיסי קנייה (זיכוי/קנס) בהתאם להשתייכות לקבוצות ה"ירוקות" ולפי סוגים שונים של מזהמים. את המלצה זו, נכתב, ניתן בהחלט ליישם, בכפוף לעדכונים מדי פעם, בהתאם למחקרים שונים שנעשים לגבי המזהמים. ההמלצה השנייה מתייחסת לקביעת מס משתנה עבור רכבים כבדים בהתאם לכמות המזהמים שהם פולטים ולהגדלת הפחת השנתי המוכר לצרכי מס (מ-20 ל-33 אחוזים בשנה). ההמלצה השלישית הראויה ליישום מיידי היא תשלום 3,000 ₪ לבעלי כלי רכב ישנים, שרישיונם בתוקף, עבור מסירת רכבם לגריטה.

המלצות אותן לא ראוי ליישם, כפי שנטען בסנאט, הן אלו המתערבות ביחסי עובד-מעביד, באופן העלול לפגוע בצורה קשה במעסיקים. ועדה המיסוי ממליצה להחמיר עם מקבלי חניה מן המעביד ולהיטיב עם אלו המוותרים ע"י מקום החניה. כמו כן, ממליצה הועדה להטיל אגרות גודש, כלומר להטיל אגרות מסוימות על נהגים בהתאם לשעת נסיעה, העומס בכביש וכו'. לפי הנאמר בסנאט, המלצות אלו יביאו למעמסה כלכלית כבדה על המעסיק, שכן העובדים יידרשו פיצוי כספי מהמעביד על ההיטלים שהוטלו עליהם.

במסקנות הסנאט נכתב כי רבות מהמלצות הועדה עשויות להיות ראויות, כאשר התחבורה הציבורית בישראל תהווה תחליף אמיתי לתחבורה הציבורית. הסיכויים לכך בעשור הקרוב, נכתב בסנאט, קלושים.

סנאט הנו פרויקט אל-מפלגתי ייחודי, במסגרתו מפורסמים ניירות מידע שבועיים בנושאים העומדים על סדר היום הציבורי בתחומים כלכליים, חברתיים ומדיניים. הסנאט הנו פרויקט משותף של "מאקרו-המרכז לכלכלה מדינית" וקרן פרידריך אברט. חברי צוות ההיגוי שלו הנם עוזי ברעם (יו"ר), ח"כ גלעד ארדן, הרמן בונץ, ח"כ ד"ר יוסי ביילין, ח"כ עמירה דותן, ח"כ נדיה חילו, ח"כ שי חרמש, ח"כ אורית נוקד וח"כ אפרים סנה.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.