כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

הבנק העולמי:" על ישראל והרש"פ לפתוח את מגזר התקשורת הפלסטיני לתחרות"

14/02/2008

הבנק העולמי פרסם דו"ח על מגזר התקשורת הפלסטיני.

על פי הדו"ח, לפתיחת מגזר התקשורת הפלסטיני לתחרות יהיו השלכות מרחיקות לכת במשק כולו. שיפור היעילות כתוצאה מהתחרות יוריד את מחיר העסקים בכל המגזרים, יוריד את מחיר שירותי התקשורת לצרכנים ויעזור להגדיל את ההכנסות הממשלתיות.

בנוסף לכך, על ידי פיתוח היכולת להסדיר את המונופול הגדול ביותר בגדה המערבית ובעזה ויצירת תחרות בשוק התקשורת, תסייע הרש"פ לפתח סביבה רגולטורית טובה יותר לכלל המשק.

כמעט כל שירותי התקשורת החוקיים בגדה המערבית ובעזה מסופקים על ידי קבוצת פלטל (PalTel Group), הכוללת את מפעיל הטלפון הסלולארי המוסמך היחיד, והספק היחיד של שירות קווי ויכולת האינטרנט.

בלא מתחרים, פועלת פלטל למעשה כמונופול, שהתחרות היחידה העומדת בפניה היא הספקים הישראלים. למרות שעל פי הסכמי אוסלו אסור להם לספק שירותים לאוכלוסיית הגדה המערבית ועזה, על פי הערכות זהירות מספקים המפעילים הישראלים 20% מהשוק.

לאחרונה ניתן רישיון למפעיל שני, ווטניה (Wataniya), והבטחות להכניס תחרות לשוק. אבל בעוד שישראל הסכימה בעיקרון לשחרר תדרים עבור ווטניה, בפועל היא טרם עשתה זאת.

הבנק העולמי מעריך כי עיכוב זה יעלה לרש"פ, דלת התקציב, 13 מיליון דולר בשנה הראשונה ו- 28 מיליון דולר בשנה השנייה של העיכוב. פירוש העיכוב גם כי הרש"פ טרם קיבלה את מחיר המכירה בסך 355 מיליון דולר וכי ווטניה ביצעה רק חלק מזערי מהשקעת 600 מיליון הדולר שהיא הבטיחה, והדרושים כל כך לכלכלה.

בנוסף להעדר תדרים, קשה למפעילים חדשים להיכנס לשוק או למפעילים קיימים להתרחב, בגלל ההגבלות על יבוא ציוד או הקמת התשתיות הדרושות בשטחי C של הגדה המערבית. למשל, ג'וואל (Jawal) נאלצה לארח חלק מהמפסקים הניידים שלה בלונדון בגלל שהמכס הישראלי לא הרשה לה לייבא את הציוד הדרוש.

ג'וואל מסרה גם, כי היא הגישה עשרות בקשות להקמת מגדלים ותשתיות אחרות באזור C אך לא קבלה אישור. הדבר חייב את ג'וואל להקים יותר מגדלים ממה שהייתה צריכה אילולא כן באזור A וכן גרם לרמת שירות ירודה יותר.

בגלל שלא התאפשר למפעילים אחרים להיכנס לשוק הצליחה פלטל לחזק את כוח השוק שלה. זוהי רשת בבעלות פרטית בעלת שילוב אנכי, שעליונותה מתבטאת הן במושגי נתח שוק גדול בכל מקטעי השוק הרלבנטיים (רובם נשלטים כמונופול), והן בהיותה החברה היחידה שביכולתה לפעול בטווח רחב של מקטעים.

משרד התקשורת וטכנולוגיות המידע הפלסטיני נמצא כעת בתהליך של הענקת רישיונות תפעול חדשים מלאים לשירותי נתונים ו-VoIP.

רישיונות אלה ישפרו באופן ניכר את רמת התחרות בגדה המערבית ובעזה, על ידי החדרת תחרות בשירותי קול ותשתיות נתונים.  בעוד שקיימת מגמה להגדיל את התחרות, משרד התקשורת וטכנולוגיות המידע פעל בעצלתיים לבנות את היכולת להסדיר את השוק באופן אפקטיבי.

הכנסת מפעיל סלולארי שני הייתה מזרזת התפתחות זו, שהייתה מספקת מודל אפקטיבי להסדרת שאר הכלכלה הפלסטינית.

לאחר סקירה יסודית של מגזר הטלקומוניקציה בגדה המערבית ובעזה ממליץ הבנק העולמי על הפעולות הבאות:

1. הכנסת תחרות מלאה. כדי לאפשר תחרות אפקטיבית, הפעולות הבאות הינן חיוניות:
א. על ישראל לשחרר תדרים עבור מפעיל הסלולארי השני, ווטניה.
ב. על הרשות ליישם את המדיניות עליה הודיע משרד התקשורת ולהנפיק רישיונות חדשים למגזר הנתונים.
ג. על הרשות להנפיק את התדרים החיוניים למתן רישיונות נתונים אלחוטיים (כגון WiMax).
ד. על הרשות לווסת ולנטר התנהגות נוגדת תחרות, כולל ריכוז כוח מונופוליסטי בידי פלטל.

2. קידום שיתוף פעולה טכני בין צוותים טכניים ישראלים ופלסטינים. הסכסוך הנוכחי פגם בעבודת הצוות הטכני המשותף ובישום הסעיפים בחלקי הסכם אוסלו הנוגעים לתקשורת.

יש לתמוך במנגנון המשא ומתן המובנה של הצוות הטכני המשותף ולעודדו, ובכלל זה על ישראל לארגון פגישות שניתן לצפות מראש לגוף זה.

נושאים אחרים הם שישראל תאפשר לחברות תקשורת פלסטיניות לייבא ציוד ללא הפרעה ולמקם את התשתיות הדרושות בכל חלקי הארץ.

בהתחשב בדמוגרפיה ובגיאוגרפיה של האזור המכוסה, לא ניתן ליצור גבולות אטומים ולמנוע לחלוטין את גישתם לשוק הפלסטיני של מפעילים שאינם מורשים פורמאלית על ידי משרד התקשורת הפלסטיני. בעוד שאסור למפעילים שאינם מורשים על ידי משרד התקשורת הפלסטיני לשווק את שירותיהם בתחומי השטחים הפלסטינים, עדיין יש צורך לחפש הסדרים מבוססי-שוק כגון הסדרי שיתוף הכנסות עם המפעילים המורשים, כדי להכניס למסגרת רשמית את הכניסה העודפת ולפצות על  עמלות ששולמו עבור רישיונות.

3. לחזק את היכולת המוסדית, הויסותית והאכיפתית של משרד התקשורת הפלסטיני ולהקים בתוכו יחידת רגולציה, שתעבור בעתיד לרשות רגולציית תקשורת עצמאית.

תקנות חדשות נמצאות בהכנה ומשרד התקשורת הכין טיוטה של הנחיות לחיבור. 

משרד התקשורת מכין חוק טלקומוניקציה חדש שמטרתו להכניס רשות  רגולציית טלקומוניקציה. על משרד התקשורת ליצור יחידה בתוך המשרד כדי לווסת את המגזר עד אשר תוקם רשות רגולציה עצמאית לטלקומוניקציה.

על משרד התקשורת לקבל משאבים נוספים על מנת להתמודד עם סדר העדיפויות הרגולטורי בפניו עומד כל משרד בעת הכנסת תחרות, כולל היבטים אחרים של רגולציית חיבור (כגון פתרון חילוקי דעות, תמחיר חיבור); אכיפה; רישוי; ניהול וניטור ספקטרומים; ניידות מספרים. הכנסת חוקי תחרות ורגולציה נמצאת בעדיפות גבוהה, כמו גם יצירת אמצעי ניטור והענשת התנהגות נוגדת תחרות.

4. שיפור גביית מסים וממשל. תחרות אפקטיבית בין מפעילי טלקומוניקציה עשויה להניב רווחים כספיים משמעותיים בטווח הקצר והארוך.

על הרש"פ ליישם שיטה שקופה יותר של יצירת הכנסות ממס וגבייתן. רצוי לשפר את גביית המסים, כמו גם להגיע להסכם כיצד למסות את הרווחים הנוצרים על ידי מפעילים ישראלים המשרתים צרכנים ערבים בגדמ"ע.

5. הגדלת השקיפות הכללית ושיפור ניהול המגזר. בכלל זה, קביעת המעמד המשפטי המדויק של חברות הבנות השונות של פלטל; הבהרת סדר העדיפות בין זכויות שברישיונות ובהנחיות הממשלתיות וישום ניהול עלויות תעשייתי.



 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.