כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

בנק ישראל :"קיים פער בין התחייבויות הממשלה על הוצאות במסגרת התוכניות הרב-שנתיות ותקרת ההוצאות הקבועה בחוק"

30/03/2008

הממשלה אימצה בשנה האחרונה תוכניות רב-שנתיות בתחומי החברה, הרווחה, התשתיות והביטחון.

המשמעות של ביצוע מלא של תוכניות אלה היא כי הוצאות הממשלה יגדלו בממוצע ב- 4% לשנה בשנים 2009 עד 2012.

ביצוע החלטות אלה אינו מתיישב עם החוק הקובע כי הוצאות הממשלה לא יגדלו ביותר מ-1.7% לשנה.  

התאמת רמת ההוצאות בשנים הקרובות לתוואי הקבוע בחוק תחייב פריסה מחדש או ביטול של חלק ניכר מהתוכניות הרב-שנתיות, או קיצוצים מאסיביים בסעיפי הוצאה אחרים.  

הגדלת ההוצאות בהתאם לתוואי המשקף את התוכניות הרב-שנתיות של הממשלה, בלי התאמות, תביא להגדלת הגירעון ותבלום את ירידת יחס החוב לתוצר בשנים הקרובות. 

חשוב שהממשלה תבהיר בהקדם כיצד בכוונתה ליישב את הפער בין עלות התוכניות הרב-שנתיות שאימצה לבין תקרת ההוצאות הקבועה בחוק, כדי לבסס הן את אמינות היעדים הפיסקליים והן את אמינות המחויבויות לתוכניות הרב-שנתיות.  

התנהלות הממשלה בשנת 2007 סימנה, ככל הנראה, תפנית במדיניות הפיסקלית, לאחר מספר שנים של תוכנית קונסולידציה שאפתנית, שהתבססה על ריסון של ההוצאות.

אמנם תקציב 2008 משקף עדיין גידול מתון של ההוצאות, והחוק קובע גידול ריאלי של 1.7% בהוצאות הממשלה לשנים הבאות, אך הממשלה אימצה השנה גם מספר תוכניות הוצאה לטווח הבינוני (כ-5 שנים) בתחומי הביטחון, החברה, הרווחה והתשתיות, תוך יצירת מחויבות תקציבית משמעותית.

תפנית זו משקפת את התמודדות הממשלה עם שני אתגרים סותרים הניצבים בפניה בעקבות הצלחת המדיניות שנוהלה מאז 2003:

(1) להוסיף ולהפחית את יחס החוב לתוצר לרמות המקובלות במדינות המפותחות

(2) לטפל בצרכים החברתיים ובאספקת המוצרים הציבוריים שלא זכו למענה מלא בתקופת הקונסולידציה.

הואיל ומדובר ביעדים מתחרים חשוב לבחון אם, ועד כמה, החלטות הממשלה בנושאים אלה סותרות זו את זו.

בחינה שנערכה בעזרת מערכת התקציב הרב-שנתית של מחלקת המחקר בבנק ישראל מעלה כי אם תשמור הממשלה בשנים הבאות על תקרת גידול ההוצאות הקבועה בחוק – 1.7 אחוזים לשנה – ותימנע מהפחתות מסים נוספות על אלו הקבועות בחוק, יחזור התקציב לאיזון בשנת 2011, ולעודפים בשנים שאחריה. (בתקציב 2008 צפוי גירעון של כ-1.5% תוצר לאחר שב-2007 היה התקציב מאוזן.) יחס החוב לתוצר צפוי לקטון ל-68 אחוזים ב-2012 ולפחות מ-60 אחוזים ב-2015 .

עם זאת, השמירה על תקרת ההוצאות תאפשר להגדיל את ההוצאות האזרחיות ללא ריבית רק ב-0.6 אחוזים בממוצע לשנה עד 2012, שיעור נמוך משמעותית מקצב גידול האוכלוסיה.

כדי להשיג יעד זה תצטרך הממשלה לרסן באופן ניכר את הוצאותיה ביחס לתוואי הנגזר מהחלטותיה בנוגע לתוכניות הרב-שנתיות. זאת באמצעות דחיה משמעותית או ביטול של חלק מתוכניות אלה, או באמצעות קיצוצים גדולים בסעיפי תקציב אחרים.

גודל התאמה הנדרשת הוא יותר מאחוז תוצר ב-2009 ובנוסף יותר מחצי אחוז תוצר בכל אחת מהשנים הבאות.

בתרחיש חלופי על פיו הממשלה תבצע את כל התוכניות הרב-שנתיות שאימצה בהתאם ללוח הזמנים המתוכנן, אך בלי לקבל אף החלטה נוספת שתגדיל את ההוצאות בשנים הקרובות, יגדלו הוצאות הממשלה עד 2012 ב-4 אחוזים לשנה בממוצע וההוצאות האזרחיות ללא ריבית ב-4.6 אחוזים.

בתרחיש זה יגדל גירעון הממשלה ב-2009 ליותר מ-2 אחוזי תוצר והוא ימשיך להתרחב בשנים הבאות. יחס החוב לתוצר לא ירד אחרי 2008 ומשקל ההוצאה הציבורית בתוצר אף יעלה.

מדיניות כזאת תבלום את התכנסות רמת המצרפים הפיסקליים בישראל לאלו המקובלות במדינות המפותחות, תחשוף את המשק לסיכונים פיננסיים ותגדיל את נטל תשלומי הריבית בשנים הבאות.

יתר על כן, אם אחרי 2012 יופחתו שיעורי המס, במתווה שהוצע לאחרונה על ידי משרד האוצר, יחס החוב לתוצר אף יתחיל לעלות אחרי 2012.

הפער הגדול בתוצאות שני התרחישים משקף שתי גישות שונות למדיניות הפיסקלית: האחת מדגישה את הצורך להמשיך בשנים הקרובות את תהליך ההתקרבות של יחס החוב לתוצר והגירעון לרמות המקובלות במדינות המפותחות ואילו השניה מתמקדת בניצול השיפור במצב הפיסקלי בשנים האחרונות כדי להגדיל את הוצאות הממשלה בתחומי החברה, הביטחון והתשתיות, תוך בלימת השיפור ביחס החוב לתוצר.

הבעיה במצב הנוכחי היא ששתי הגישות מגובות בהחלטות ממשלה. כיוון שלהתפתחות הצפויה של המצרפים הפיסקליים נודעת השפעה רבה על אמינות המדיניות, מחד-גיסא, וקבוצות אוכלוסייה נרחבות מצפות להשפעות החיוביות של התוכניות שאימצה הממשלה, מאידך – חשוב שהממשלה תבהיר כיצד בכוונתה ליישב את הפער בין עלות התוכניות לתקרת ההוצאות הקבועה בחוק.
 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.