כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

המועצה הישראלית לצרכנות מבקשת להצטרף כ"ידיד בית המשפט" בתביעה הייצוגית בנושא פרסום סמוי בקלטות ילדים

24/04/2008

מעורבות המועצה נחוצה בשל תפקידה להגן על  ציבור הצרכנים, ולנוכח אופיו המיוחד של ההליך והסוגיות העשויות לעלות בו.

לבית המשפט המחוזי בפתח תקווה, הוגשה בתחילת השבוע שעבר, תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית, נגד יצרני מזון גדולים ומפיקי קלטות, בגין הכללת פרסום סמוי של מוצרים בקלטות ילדים. בתביעה, מפרט התובע, אב ל- 3 פעוטות, כי בקלטות המיועדות לילדים מכניסים מסרים פרסומיים בוטים, מבלי שהילדים מודעים לכך.

בעקבות כך, הגישה המועצה לבית המשפט המחוזי מחוז מרכז, בקשה להתיר למועצה הישראלית לצרכנות להצטרף כ"ידיד בית המשפט", וכצד להליכים המתנהלים בתיק, על מנת להביא בפני בית המשפט את קולם של הצרכנים.  הבקשה מועברת לאור אופיו הציבורי של נושא התובענה, הידע הנדרש, וההשפעה האפשרית שעשויה להיות להחלטות בהליך זה, על ציבור הצרכנים הנפגע מבלי מודעותו לפגיעה.

המועצה הישראלית לצרכנות,  המוגדרת בחוק כארגון צרכני, מוסמכת לייצג את עניני הצרכנים בפני בתי המשפט, ופועלת באופן שוטף בתחום, תוך מעקב אחר תובענות ייצוגיות והסכמי פשרה המוגשים לבית המשפט. כמו כן המועצה מסייעת לתובעים ייצוגיים הפונים אליה להשבחת תביעותיהם.

המועצה לצרכנות מבהירה בבקשה, כי בעבר קיבלה מבית המשפט אישור להצטרף להליכים ייצוגיים וכצד לתובענה ייצוגית. בנוסף,  במקרים רבים, פנה בית המשפט בעצמו בהליכים ייצוגיים למועצה, ואפשר למועצה לתת את  עמדתה להסדרי פשרה שהוגשו לאישור.

המועצה לצרכנות מבקשת לתרום מניסיונה בתחום הגנת הצרכן בכלל, ובתחום התובענות הייצוגיות בפרט. המועצה לצרכנות רואה חשיבות רבה לצרופה לנושא ההגנה על הקטינים מפני ניצול תמימותם, ומדגישה בבקשה, כי בהיותה גוף ציבורי  ואובייקטיבי האמון על אינטרס הציבור תצורף לתובענה מראשית ההליך.

מטרת התובענה הייצוגית היא אכיפת הוראות החוק, האוסרת על פרסום סמוי, כשבמקרה של פרסומות המכוונות לקטינים, ידוע כי הפרסום משפיע באופן ישיר על קהל הילדים.  בידי המועצה מידע וניסיון  בנושא זה, שכן, תחקיר שערכה המועצה לצרכנות לרגל יום הצרכן הבינלאומי שהוקדש לנושא  פרסום מזון משמין, מאשש את הטענה כי פרסומות מגבירות את צריכת המוצרים המפורסמים.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי התופעה של פרסום סמוי בקלטות ילדים היא תופעה עגומה ומדאיגה שיש לעקרה מהשורש. 

שזירת תכנים פרסומיים לתוך העלילה המיועדת לפעוטות ולילדים, אומר עו"ד פלג, היא גם לא חוקית, ואינה עולה בקנה אחד עם מסחר הוגן. הצופים התמימים אינם מודעים לתכנים הפרסומיים שהושתלו, מוסיף עו"ד פלג, ורואים בהם חלק בלתי נפרד מהעלילה.

ההורים הרוכשים את הקלטות במיטב כספם, לא מודעים שהם קונים בעצם קלטת של פרסומות. ריבוי הפרסומות הסמויות  מהווה הטעייה לכאורה של ציבור הצרכנים.
 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.