כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

אנשי עסקים בכירים עונים על שאלות בענייני כלכלת ישראל

27/05/2008

אנשי העסקים אלכס גלעדי, דב מורן, דב שפיר, דוד מילגרום, דוד לוכסמבורג, שמואל שבח, מיקי בר וגד ססובר עונים על שאלות לגבי פניה הכלכליות של מדינת ישראל בשנת ה- 60 שלה.

לקראת וועידת "ים עסקים" ה- 14 שתתקיים היום, במלון דניאל בהרצליה, פנינו לאנשי עסקים בכירים במשק שהינם בוגרי חיל הים, בשלוש שאלות זהות שבוחנות את השקפתם של מי שהיו אנשי חיל הים בעברם, ומבכירי המשק כיום, על המצב הכלכלי של מדינת ישראל בשנת ה- 60 שלה.

וועידת "ים עסקים" היא אירוע מסורתי שמקיימת עמותת חיל הים בשיתוף עם דמויות בכירות מתחום בטחון המדינה והמשק הכלכלי. מטרת פעילות "ים עסקים" היא להפגיש בין מנהלים ואנשי עסקים בוגרי חיל הים וליצור קהילה עסקית פעילה שתפעל בתחומי היזמות, החברה, המשק והכלכלה. הקהילה העסקית מורכבת מאנשי עסקים ומנהלים במשק הפרטי והציבורי והיא פועלת הן על מנת לפתח קשרים עסקיים בתוך הקהילה, והן בסיוע ויצירת תעסוקה לדור הצעיר של בוגרי חיל הים.

במהלך הוועידה ינאמו: מפקד חיל הים האלוף אלי מרום (צ'ייני) שיציג סקירה של חיל הים בשנתה השישים של מדינת ישראל, השר, מפקד חיל הים לשעבר, האלוף במיל' עמי איילון בנושא "פניה של מדינת ישראל בפרספקטיבה של עשרים שנה קדימה", ומר יעקב טננבאום מנכ"ל בנק מרכנתיל דיסקונט על מצבו הכלכלי של המשק הישראלי. כמו-כן ישתתפו בוועדה מוזי ורטהיים (בעל החברה המרכזית למשקאות קלים), דוד לוכסמבורג (מנכ"ל לוכסמבורג תעשיות בע"מ), אהוד סביון (מנכ"ל דרך ארץ), משה קטן (מנכ"ל קרסלברג), חן למדן (מנכ"ל אוריין), עמיר קליין (יו"ר מפרם) ואנשי עסקים בכירים נוספים.

השאלות שנשאלו:

1. תחום הפיתוח הימי תופס תאוצה רבה בערי החוף המובילות בעולם. מתיירות ימית, כלכלה ומסחר בינלאומי, עד אנרגיה, אקולוגיה, רפואה, כמובן תחומי הספנות והשיט ותחומים רבים אחרים.

א. האם לדעתך תחום הפיתוח הימי עתיד להתחזק גם בישראל? 

ב. אילו כיוונים של פיתוח ימי היית ממליץ לפתח לאורך קו החוף בישראל?

2. במונחים של גאות ושפל- לאן לדעתך הולכת כלכלת מדינת ישראל?

3. רב החובל של הספינה הוא הדמות המנהיגה והמנווטת. אילו תכונות וערכים של רב-חובל ושל חיל הים הן בעיניך תכונות שחשוב לאמץ בתחום הניהול במגזר העסקי?

הנה התשובות:

אלכס גלעדי (נשיא קשת, חבר הוועד האולימפי הבינלאומי)

1. א. לכשיושג, בסופו של דבר הסכם שלום בן ישראל לכל שכנותיה, יצטמצם עד מאוד שטחה הגיאוגרפי. איזור הפיתוח היחיד שיוותר הוא במערב. ישראל שכבר מוכיחה את עצמה כמקום שטוב לחיות בו, תזדקק להרחיב את שטחה מערבה בין אם על-די בניית איים ועד העתקת שדה התעופה לים. זה הפרויקט והחזון של ישראל בחגיגות 150 שנה לקיומה.

2. כלכלת ישראל תמשיך לצמוח, בעיקר אם תסתמך על משאבי ההון האנושי שלה. התחום הבא חייב להיות כדוגמת מדינות המפרץ- בנקאות וההשקעות הבינלאומיות. ישראל צריכה להיות מרכז פיננסי עולמי.

3. תפקידו של רב החובל הוא להוביל את הספינה אל היעד. בספינות היעדים נקבעים על-ידי בעל הספינה, במדיניות- לפי צרכי המדינה. רק  רב החובל היודע את היעד ומצליח להשיג את אמון העם בדרכו, יוכל להוביל אותה לשם ולאו דווקא בדרך הקצרה ביותר. הדוגמא: דוד בן- גוריון

דב שפיר (דירקטור חברת טבע)

1. התפלת מי-ים, חקלאות ימית, בניית שדה תעופה בין לאומי בים ופרויקטים תיירותיים לאורך החופים

2. אם יצליחו להגיע להסדר מניח את הדעת עם הפלשתינים, הכלכלה תפרח. אם המצב המדיני והביטחוני ימשיכו כפי שהם היום, הכלכלה תיסוג.

3. חשיבה אסטרטגית ובניית כלים ויכולות לראייה, תצפית ופעולה מעבר לאופק

דוד לוכסמבורג (מנכ"ל לוכסמבורג תעשיות בע"מ)

1.א. כן

1.ב. שטחי ציבור ושמורות לאומיות (אקולוגיה) כלומר איסור מוחלט של מכירת שטחי רצועת החוף וסילוק מפגעים קיימים. התייחסות לים ולרצועת החוף כמשאב לאומי בסיכון.

2. לשפל ולגאות גם יחד. שפל - כתעשיין אנו נפגעים בצורה עצומה בגלל התחזקות השקל מול הדולר ואם זה ימשך, הדבר יפגע ממש במפעלים וחברות המייצרות בישראל ומייצאות. ישראל תאבד את תוספת הערך שעוד נשארה לה בייצור בישראל (יזמות, זריזות, חדשנות). ויפרחו המסחר והתיווך (שאינם צרכני ידיים עובדות דבר שישפיע על התעסוקה ועוד)
גאות- בתחום החדשנות ובמיוחד בהי-טק, בתוכנה ובתקשורת כמו גם בתחום ההמצאות תמשך הצמיחה, ובמיוחד כיוון שאינם נדרשים לתשתית תעשייתית.

3. כמי ששירת כחייל בצוות של סטי"ל מהווים הערכים אותם ספגתי בשרותי בספינה לאורך כל תקופת עבודתי. ערכים כמו: הצורך בלימוד ותרגול אינסופיים כדי לשלוט בחומר ולהיות מקצוען. השאיפה למצוינות. עבודת הצוות ומגוון המקצועות התלויים ומשולבים זה בזה. חופש המחשבה והשקיפות  כדי לאפשר דיון וחיפוש שיפור מתמידים. ויתור על אגו. חלוקת מעמדות ברורה בין מי שמתפעלים (החיילים) והם מומחים בתחומם ומי שמנהלים (החובלים) היודעים את התמונה הכללית. צניעות ראויה, שליטה בחומר, אמירת אמת ומהר ופתיחות לביקורת. איני יכול לשכוח שכשהייתי מנהל מפעל צעיר ובשעת משבר שאלתי את עצמי: "מה היה עושה במצב זה מי שהיה מפקד הספינה שלי".

שמואל שבח (מנכ"ל גלובל סקיוריטי שבח גרופ בע"מ)

1. לדעתי התשובה היא חיובית. לאחרונה עמדתי בראש הועדה הציבורית לחקר הדיג בישראל (ועדת שבח), שמונתה ע"י שר החקלאות ומשרד ראש הממשלה. מטרת הועדה היתה בדיקת דרכים ואפשרויות להעצמת ענף הדיג ודרכי פעולה.
השתתפו בה פרופסורים בכירים בענף הדיג, האקולוגיה והאוקיינוגרפיה.

מסקנות הועדה היו חד משמעיות והן למנף את ענף הדיג כגורם לתעסוקה, אספקת מזון למשפחות רבות. ביניהם שכלול האמצעים ושיטות הדיג בכלובים בים פתוח, וכן נקיטת פעולות אכיפה בשטח האקולוגי וזיהום הים, וזמני דיג על מנת לאפשר רבייה של דגים נכונה.

בהתייחסות לדיג כמשאב חיוני למדינה והקמת נמל דייגים כבסיס ליציאה וטיפול נכון בענף.

א. תחום הפיתוח הימי לדעתי הינו המשאב הגדול שיש למדינה שטרם נוצל במלואו. בתחום המקצועי, האסטרטגי והאוקיינוגרפי. השאלה מה כיווני הפיתוח הימי, הייתי ממליץ לעסוק בתחומים שמן הקל אל הכבד. (מימוש המלצות ועדת שבח לחקר הדיג ופיתוח ענף הדיג בשיטות מתקדמות כמו שהדבר התחיל להתבצע בימים אלה).

ב. בניית נמל דייגים במוצא הלכיש, התכנית קיימת ואושרה ע"י משרד החקלאות, חנ"י, עירית אשדוד ומשרד התיירות. התכנית נמצאת כרגע בתחילת מימושה ודרכה לקבלת האישורים המתאימים. יבנה נמל דייגים בעומק של 8.5 מטר שיוכלו לעגון בו כ-50 מכמורתנים ועוד 100 סירות דיג בינוניות וקטנות.

מה עושים:

חיפושי גז ודלק בצורה אגרסיבית יותר ברצועת החוף תעודד משקיעים גם בשיטת BOT ביחד עם הממשלה, משרד התיירות  והאנרגיה.

הכשרת נוער בענף הימי מקצועי וספורטיבי. תמיכה במועדונים ובתי ספר ימיים שכן זה המשאב הגדול והחשוב ביותר של המדינה.

2.  במונחים של גאות ושפל כלכלת ישראל בהתחשב במשבר הדלק העולמי והסב פריים הולכת להידוק חגורה ולהתמקד בנושאים לטווח הארוך לניצול משאבים, ייעול והעשרת התובלה הימית ועמידה בתחרות מול נמלי הים התיכון ואירופה.

3.  תכונותיו של רב החובל ומפקד כלי שיט הינן בהחלט תכונות שיש לאמץ בתחום העסקי.

רב החובל הינו עצמאי בשטח הוא חייב לסמוך על כישוריו, קבלת ההחלטות הינן בזמן אמיתי והתוצאות שתתקבלנה הן משקפות את דרך פעולתו. כל מערכת הניהול בכלי השיט תלויה בו, הוא המחליט בעזרת הכפופים לו, הוא מנהל למעשה עסק משומן שחייב לעבוד כאשר כל אחד במערכת תורם את חלקו.

ללא ספק כלי שיט שמנוהל נכון מקיש על כל תחום ניהולי במגזר העסקי.

לדעתי לכל רב חובל ומפקד כלי שיט יש  את היסודות ללא ספק, לנהל עסק בכל תחום שהוא ולגדול איתו ביחד. הוא בוחר את הכיוון שהאוניה מפליגה ואת המהירות שלה בכל מצב ימי שנוצר מה שנכון גם לעסקים.

דוד מילגרום (מנכל בססח - החברה הישראלית לביטוח אשראי, לשעבר- הממונה על התקציבים באוצר )

1. מדינת ישראל הינה צפופה יחסית וחופיה אינם ארוכים. לפיכך יש לתת עדיפות לפיתוח החופים לצורכי נופש ותיירות. מתקני תשתית נוספים (כגון התפלת מים) יש לרכז רק באיזורי תשתית קיימים (חדרה, אשקלון, אשדוד) ולחתור לאורך זמן לפנות מפעלים מרצועת החוף לאיזורי תעשייה מתאימים.

2. כלכלת ישראל נמצאת אחרי ארבע שנות גאות ובאופן טבעי אחרי תקופה שכזאת בכל כלכלה ניתן לצפות לתקופת האטה. אלא שמספר גורמים עלולים להחריף את השפל כבר בתקופה הקרובה. בין אלו ניתן למנות:

האטה ממשית בכלכלה הגלובאלית שתשפיע על היצוא הישראלי שמהווה חלק מרכזי בתוצר הישראלי

פגיעה נוספת ביצוא כתוצאה מחולשה חריפה של הדולר האמריקאי

עליית מחירי המזון בעולם שצפוייה להפחית הצריכה הפרטית בענפים אחרים תוך פגיעה בענפים אלו

אי וודאות פוליטית ויכולת הממשלה לקבל החלטות כלכליות לא פופולאריות בעת הצורך

אי וודאות גיאופוליטית

4. אינני מעלה בדעתי תכונה כלשהי או ערכים שנדרשים לרב חובל ואינם הכרחיים גם למנהל במגזר העסקי. תכונות כגון: מנהיגות, כריזמה, דוגמא אישית, יכולת קריאה וניתוח של  תמונת קרב מורכבת מרובת משתנים, יכולת קבלת החלטות, תעוזה, אחריות, ועוד - אלו תכונות חשובות לרב חובל ולמנהל במגזר העסקי גם יחד.

גד ססובר (מנכ"ל י. ססובר בע"מ – שילוח בינלאומי)

1. א. התחום הימי יתחזק בישראל כמו בשאר העולם ובמיוחד הצד המסחרי. תנועת המטענים בעולם הולכת וגדלה ולכך תהייה השפעה גם על ישראל ולכן יש לעשות כל שניתן על מנת לפתח את נמלי חיפה/אשדוד מוקדם ככל האפשר.
כיום מצב הנמלים אינו עונה על הדרישות ומאחר ופיתוח נמל לוקח שנים, הרי שבשנים הקרובות נמלי ישראל יהיו בפיגור לעומת הדרישות. באם בעתיד תהייה התפתחות בנוגע לשלום עם המדינות השכנות, ובמיוחד עם הפלשתינאים, הרי תנועת המטענים רק תגדל, וללא פיתוח מתאים המצוקות יגדלו.

ב. מבחינת פיתוח חופי ישראל, נושא שמדינת ישראל לא עשתה כלום לפיתוחו, כולל את הטיפול במרינות לכלי שייט קטנים. ענף זה משגשג ברבות ממדינות הים התיכון, וימשיך לצמוח, ואילו אצלנו יש דישדוש והפסד של שוק כלכלי שיכול להביא לפיתוח  תיירותי בסדרי גודל.

2. לדעתי כלכלת ישראל תמשיך לצמוח למרות השפל הזמני בעולם. אנחנו פשוט לא יכולים להרשות לעצמנו שלא לצמוח ולכן הצמיחה תימשך. גם באם אנו נראה בשנים הקרובות צמיחה קטנה ממה שהורגלנו אליה, עדיין מגמת הצמיחה תמשך.

דב מורן ( M-systems, מודו)

3 . כדמות חשובה ומנווטת, התכונות אשר חשוב לאמץ ולהנהיג בתחום הניהול במגזר העסקי הן : People first – הצבת מטרות העובד במשוואה לקיחת ההחלטות בחברה, יושר ללא פשרות, שקיפות כלפי פנים וכלפי חוץ, הפקת לקחים ולימוד מתמיד.

מיקי בר (יו"ר באומן-בר-ריבנאי)

1. א. עתיד להתחזק ביותר, בעיקר עם פיתוח שדות הגז והנפט למול חופי אשקלון והצפון, הרחבת תרבות הפנאי בסגנון ימי-אירופאי, ופיתוח החקלאות הימית.

1. ב. תחבורה ימית מצפון לדרום בדרך הים, פיתוח שייט עצמאי לילדים נוער ומבוגרים + פיתוח מרינות קטנות ומרובות יותר, חקלאות ימית ייחודית, תשתיות לחיפושי גז ונפט + בנייה לתוך הים (תעופה, מגורים, חקלאות ימית.)

2. לשפל בשנתייים הקרובות ולגאות חזקה לאחריהן, בהנחה שתהליך השלום יתקדם בעתיד הקרוב.

3. קור רוח, ערנות, עבודת צוות, שימוש במודיעין.


 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.