כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

הכנסת אישרה הצעת חוק האוסרת על משלוח הודעות פרסומת באמצעות SMS, דואר אלקטרוני,פקיסימליה ומערכת חיוג אוטמטית ללא קבלת הסכמה מראש של הנמען

29/05/2008

השר אריאל אטיאס: "החוק החשוב יפסיק את המטרד ללקוחות שאינם מעוניינים בהודעות פרסומיות, ויאזן את הצורך של החברות להגיע ללקוחות. החוק יחסוך עלויות מיותרות בעיקר בפקסים וב- SMS".

תופעת ההפצה ההמונית של הודעות פרסומת בלתי רצויות באמצעות רשתות תקשורת (לרבות באמצעות דואר אלקטרוני, הודעות SMS ופקסימיליה) המכונה "SPAM" הפכה בשנים האחרונות למטרד ציבורי כלל-עולמי והיקפה מצוי במגמת עליה חדה.

התופעה מעוררת בעיות במישורים שונים, ובהן חדירה למחשבים בלא היתר והפצת וירוסים, פגיעה בפרטיותו של המשתמש ברשת והטרדתו, פגיעה בהתפתחותו של המסחר האלקטרוני ופגיעה בעסקים. תופעה זו מעמיסה עלויות מיותרות על הציבור, ובכלל כך על מפעילי תקשורת (בעלי התשתיות, ספקי אינטרנט וכו') עסקים, משתמשי אינטרנט פרטיים ורשויות העוסקות באכיפה.

הנזקים הכלכליים הנגרמים מספאם עצומים, בשנת 2004 העריכו הרשויות בארה"ב שעלות הספאם לחברות בלבד עולה על 10 מיליארד דולר בשנה, כולל עלויות באובדן שעות עבודה, עלות ציוד נוסף, תוכנות וכוח אדם הדרוש למלחמה בספאם.

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית, את התיקון שיזם משרד התקשורת, בנוגע לדואר זבל, לפיו, בין היתר, יוכל האזרח לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק ממפרסם, בגין כל הודעת פרסומת ששלח אליו מבלי לקבל את הסכמתו המפורשת מראש ובכתב לכך!

על פי התיקון, לא ישלח מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש בכתב מהנמען.

עם זאת התקבלה הסתייגות ולפיה פניה חד- פעמית מטעם המפרסם לנמען שהוא בית עסק המהווה הצעה להסכים לקבלת דברי פרסומת מטעמו אינה מהווה הפרה של הוראות הסעיף המוצע.

בנוסף, התקבלה הסתייגות להתיר שיגור דבר פרסומת אף אם לא התקבלה הסכמה מפורשת של הנמען, זאת כאשר קיימים יחסי מסחר קודמים בין המפרסם לנמען, בנסיבות שבהן הנמען הוא זה שמסר למפרסם את פרטיו.

לפי התיקון המוצע, לפי ההחלטה שהתקבלה לנמען הזכות להודיע למפרסם בכל עת, על סירובו לקבל דברי פרסומת נוספים, גם לאחר שהוא נתן הסכמה לכך בעבר.

הסנקציות המוטלות על מפר החוק:

עבירה פלילית – הפרת הוראות התיקון מהווה עבירה פלילית שדינה קנס של עד 202,000 ₪, או עד 67,300 ₪ בהתאם לחומרת ההפרה ולמהותה.

עוולה אזרחית ותובענה ייצוגית – מוצע לאפשר מסלול תביעה אזרחי אשר צפוי כי יהיה הכלי המרכזי והיעיל להתמודדות עם התופעה וזאת הן בדרך של הגדרת האיסור הקבוע בסעיף המוצע כעוולה אזרחית, שלגביה יחולו הוראות פקודת הנזיקין והן בדרך של מתן אפשרות להגשת תובענה ייצוגית בשל הפרתו.

פיצויים לדוגמה - במידה ומפרסם שלח דבר פרסומת ביודעין, בניגוד להוראות התיקון, רשאי בית המשפט רשאי לפסוק בשל הפרה זו פיצויים, ללא הוכחת נזק, בסכום של עד 1,000 ₪ בגין כל הודעה ששלח המפרסם לנמען.

התיקון ייכנס לתוקף תוך 6 חודשים, על מנת לאפשר פרק זמן מתאים להיערכות.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.