כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

מחקר חדש חושף: הרשתות החברתיות מאבדות גובה כאשר רק שליש מכלל המשתמשים באמת פעיל בהן ו-20% כבר עזבו

16/06/2008

מהמחקר, שת"פ בין איגוד האינטרנט הישראלי והחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, עולה עוד שככל שהגיל עולה הנטישה רבה יותר. האכזבה גדולה במיוחד בקרב אלו שחיפשו ברשתות החברתיות קשרים עסקיים ותעסוקתיים חדשים.

מחקר חדש על עולם הרשתות החברתיות מצא, שכ-20 אחוז מהאנשים שדיווחו שאי פעם היו חברים ברשת חברתית, נטשו אותה. נטישת רשתות חברתיות נמצאה כתלויה בגיל, במצב משפחתי, במגדר, ובסיבות לשימוש ברשת מלכתחילה (הרצון לשמר קשרים חברתיים קיימים, מול הרצון להרחיב קשרים עסקיים ותעסוקתיים חדשים). במחקר נמצא עוד, שרק שליש מהמשתמשים באינטרנט אכן פעילים ברשת חברתית אחת או יותר.

המחקר נערך בחודש אפריל 2008 וכלל מדגם מייצג של כ- 1,000 גולשי אינטרנט בגילאי 18 עד 50 בישראל והוא נערך על ידי פרופ' גוסטבו מש, ראש החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, וצביה אלגלי, דוקטורנטית במחלקה למדע טכנולוגיה וחברה באונ' בר-אילן, ויועצת לאיגוד האינטרנט הישראלי.

מניתוח הנוטשים נמצא כי בעוד שרק 15 אחוז מהנוטשים הם בקבוצת הגיל 18-30, שיעור הנוטשים בגיל 31-40 הוא 24 אחוז, ובקבוצת הגיל 41-50 הוא 33 אחוז. כך שככל הגיל עולה הנטישה רבה יותר. כמו כן, שיעור הנוטשים בקרב הנשואים הוא פי שניים משיעור הנוטשים בקרב הרווקים.

כן התברר, כי משתמשי רשתות חברתיות, שונים מאוכלוסיית משתמשי האינטרנט: הם צעירים יותר, נוטים להיות רווקים ומשתמשים "כבדים" יותר ברשת. שיעור בעלי השכלה אקדמאית נמוך יותר בקרב גולשי הרשתות החברתיות, מאשר בקרב גולשים שאינם מקיימים נוכחות ברשות חברתיות. הסיבות העיקריות שציינו המשתתפים לשימוש ברשתות חברתיות: לבלות זמן חופשי, לקיים קשר עם חברים קרובים, לקיים קשר עם בני משפחה, והרבה פחות על מנת ליצור קשרים אישיים, תעסוקתיים ועסקיים חדשים.

החוקרים מסבירים במחקרם, כי רשתות חברתיות הן "אתרים שמאפשרים להציג ולבטא זהות ולקיים קשרים חברתיים עם אחרים שמוכרים למשתמש או לקשרים החברתיים של המשתמש". על פי המחקר הם פחות טובים ליצירת קשרים חברתיים, עסקיים ותעסוקתיים חדשים ונוטים להפוך למעין ספר טלפונים של אנשים מוכרים. על כן, כאשר המניע להצטרפות הוא הרחבת קשרים אישיים, מקצועיים ועסקיים, מהר מאד נוצרה אכזבה ועם הזמן נטישה.

במחקר נמצא שקיימים שני סוגים של משתמשים: חדשנים ושמרנים. החדשנים מחפשים ברשתות חברתיות קשרים חדשים, מידע חדש, זירה לביטוי פעילות ודעות. השמרנים, עושים שימוש ברשת על מנת לשמר את הקשרים החברתיים הקיימים עם חברים קרובים ועם בני משפחה. ההבדלים בין שני סוגי המשתמשים הם בגיל, במצב משפחתי, במגדר ובתמיכה חברתית. השמרנים נוטים להיות צעירים יותר, נשואים, נשים ובעלי השכלה אקדמאית ומדווחים על רמות נמוכות של תמיכה חברתית. החדשנים הם גברים ומשתמשים "כבדים" באינטרנט.

בעוד גברים עושים שימוש ברשת ליצירת קשרים אישיים, עסקיים ותעסוקתיים חדשים, נשים נוטות לעשות שימוש לקיום של קשרים קיימים עם משפחה, חברים קרובים וחברים מתקופת בית הספר.

לגבי השימוש ברשתות חברתיות, הרי שמשתמשים "שמרניים", שעושים שימוש ברשת על מנת לקיים קשרים קיימים, נוטים להישאר בה, בעוד שמשתמשים "חדשניים", שעושים שימוש ברשת על מנת להרחיב את קשריהם החברתיים והמקצועיים, נוטים לעזוב יותר, וזאת כנראה מתוך אכזבה.

פרופ' גוסטבו מש וצביה אלגלי מסכמים: "הממצאים מראים שאם אתה מחפש חברים מבית הספר, קרובי משפחה וחברים קרובים, הרשתות החברתיות מאפשרות למצוא אותם וליצור איתם קשר בצורה דומה לשימוש במספרי הטלפון שלהם. פעילות זו כרוכה בתוספת של זמן לזמן שהגולש עושה שימוש ברשת. אם אין ברשותך זמן עודף, האכזבה מהשימוש ברשתות חברתיות תגיע מהר ואיתה הנטישה. אם אתה מעוניין להרחיב את הקשרים החברתיים, וליצור קשרים עסקיים עם אנשים שאינם מוכרים לך באמצעות הרשת החברתית, קרוב לוודאי שהרשת החברתית לא תספק את הציפייה, תאכזב אותך, ותינטש על ידך".

צלם: ליאור דיין

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.