כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
ארכיון

אתמול, במסגרת ועידת ישראל לעסקים ,חשף נתניהו את המיזם הכלכלי-חברתי-בטחוני שלו:"מהטובים לטיס- לטובים להוראה".

10/12/2007

אתמול (יום א'), במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2007 ,חשף ח"כ בנימין נתניהו,יו"ר האופוזיציה,רה"מ לשעבר ושר האוצר לשעבר, את תוכניתו הכלכלית-חברתית-בטחונית שמטרתה העיקרית הנה שיקום מערכת החינוך בישראל.

לפי תפיסת עולמו של נתניהו,כפי שהוצג בועידה, מצבה הכלכלי-חברתי-בטחוני של מדינת ישראל יגזר בעתיד ממצב מערכת החינוך. מה שעשוי להשליך לגבי מיקומנו בזירה העולמית.

נתניהו בפתיחת דבריו דיבר על כך שאנו נמצאים בצומת דרכים קריטית במערכת החינוך שלנו: "אנו יכולים להמריא ולחולל את אותו שינוי במערכת החינוך כפי שערכנו בזירה הכלכלית".

נתניהו מוסיף: "היום אין מצב של חוסר מזומנים בקופה הציבורית והקופה מלאה כך שניתן לטפל מיידית בבעיות החברתיות-חינוכיות שלנו -ניתן ליישם רפורמה עמוקה ומקיפה במערכת החינוך וחייבים לבצע אותה מיידית".

נתניהו ממשיך ואומר כי:" קיימים שלושה חלקים עיקריים לצורך ביצוע הרפורמה: מנהיגות שמביאה חזון, כח פרלמנטרי לבצע את החזון ואומץ לב פוליטי של המנהיגות. החזון תמיד מורכב משתי חלקים: ניתוח הבעייה ותוכנית מפורטת למתן מענה לבעייה".

לדעתו של נתניהו,ניתן באופן חד משמעי, להחזיר במהירות רבה את ילדי ישראל לעשירייה הראשונה בעולם מבחינת ההישגים במתמתיקה ובמדעיים.כאשר את הפערים שנוצרו ניתן לצמצם כפי שעשינו בתחום הכלכלי וזה ישפיע על הצבא, על הכלכלה ועל עתידנו במדינה.

נתניהו אומר:"על מנת להביא את היכולת שלנו להתחרות בשוק החדשנות חייבים להביא למהפיכה יסודית בחינוך.החינוך הוא האמצעי הטוב ביותר לסגירת הפערים בקרב ילדי ישראל. כאשר החינוך נותן לילדים את הכלים להתמודד בעולם המודרני".

נתניהו מציין כי היום כמעט ואין אבטלה במשק אלא מדובר באבטלה חיכוכית.

נתניהו טוען כי מורה טוב בכיתה עדיף על כל קצבה.אמנם יש להמשיך ולתת קצבאות למי שבאמת נזקק אך מי שצעיר, בריא וכשיר לעבוד אין סיבה שיקבל קצבה ועליו לצאת לעבוד.

הבעייה של מערכת החינוך היא לא הגדלה או הקטנת התקציבים אלא איכות המורים וההוראה.

נתניהו הראה מצגת שבה ההוצאות הריאליות פר תלמיד עלו החל משנת 1990 ועד היום כאשר קיימת עלייה תלולה מאוד בהשקעה פר תלמיד אך ביחס הפוך להשקעה רואים בגרפים בין השנים 1985 - 2002 כי שיעור התלמידים אשר עברו ברמה סבירה את מבחני הקריאה של צה"ל ירד מ-60% ל-32%.

עוד אמר נתניהו כי הוא פגש את נציגי המורים, אשר הראו לו שקף אשר בו גידול בהוצאות יביא לגידול בתוצאות.

אך הוא שלל זאת והפך את המשוואה כך שגידול בתוצאות יביא לגידול בהוצאות מכייון שהמצב בשנים האחרונות הנו כי הוצאות עולות-תוצאות יורדות.

השאלה הנשאלת היא מדוע ? שאלה זו אשר נשאלה גם במדינות מערביות נוספות כמו: אוסטרליה, ניו-זילנד, גרמניה, אנגליה וצרפת אשר גם בהם חל גידול ריאלי בהשקעה פר תלמיד בהיקף שהגיע אף לפי 2 - 3 אך התוצאות במתמתיקה ומדעיים הלכו והדרדרו לאורך השנים.

על כן המסקנה הנה כי הבעייה המרכזית אינה התקציב, אמנם צריך להעלות את שכר המורים אך זה לא מה שיביא לפתרון המיוחל. 

נתניהו הוסיף כי: "פינלנד היא אחת מ-5 המדינות המובילות בעולם בדירוג הציונים במתמתיקה ומדעיים כאשר השכר של המורים אינו גבוה. אז מה עושים? מה שקובע זה לא התקציב אלא איכות המורים".

"מורה טוב= תלמיד טוב. כיצד מגייסים מורים טובים ? אמנם משלמים יותר אך בוחרים את המצטיינים לאחר סינון , הכשרה ועוד פעם הכשרה...ממשיכים להכשירם גם לאחר שהם מלמדים מסננים ומכשירים: מיון קפדני יותר של המועמדים להוראה, השקעה גדולה בהכשרת הנבחרים ולבסוף התמקצעות מתמדת של המורים".

" ישנם מקצועות בארץ כמו פסיכולוגיה, רפואה ומסלול קצונה בצה"ל שם המצוינות היא לא פונקציה של הכסף. בצבא יחידות וחיילים מצטיינים לא מקבלים יותר כסף. מה שקובע זה הסלקטיביות של המקצוע, הוקרה, גאוות יחידה, סטטוס כתוצאה מהסלקטיביות וגם ההכשרה לפני, במהלך ואחרי.למשל, סטודנט לרפואה עובר מיון קפדני על מנת להתקבל ללימודי הרפואה, לאחר מכן עובר הכשרה קשה ויסודית, אך באוניברסיטה ולאחר מכן בבית החולים הוא רק מתחיל את ההכשרה...".

"צריך כל הזמן קורסים והשתלמויות למורים, עלינו ללמוד מהמדינות המצטיינות בעולם ואנו חייבים לעשות זאת...החינוך בישראל הבעייה היא לא רק בהכשרת המורים אלא גם בתכנים שמלמדים. יש לתת לילד ארגז כלים להתמודד בעולם המודרני אחרת הוא יפול ולא ישתלב בעולם האמיתי. בשכונות מבוססות ההורים ישלחו את הילדים לשיעורים פרטיים ויצמצמו את הפערים. אך מה עם הורים שלא יכולים להרשות זאת לעצמם ? ".

החזון של נתניהו הוא להעניק שוויון הזדמנויות אמיתי לכל ילדי ישראל כאשר היעד הוא לחזור ולהוביל בעשירייה הראשונה של דירוג המבחנים הבינלאומי.

נתניהו ממשיך בתוכניתו אשר מתומצתת לסיסמה :"הטובים לטיס- הטובים להוראה".

- הטובים ילכו להוראה כולל העלאת שכרם

- לתת למנהל לנהל ולספק לו הכשרה, העצמה, אחריות וסמכות לפטר מורים גרועים

-מיקוד במקצועות הליבה-קריאה וכתיבה,חשבון, אנגלית, מדע ומחשב, תנך והיסטוריה.

-עזרה מהירה לחלשים

-החזרת הערכים לחינוך-מתן כבוד למורים 

- שילוב אזרחות ודמוקרטיה,ציונות ומורשת ישראל וגם...משמעת.

 מדובר בתוכנית כלכלית-חברתית-בטחונית אך תמיד יהיו גופים אינטרסנטים אשר יבקרו וילחמו בך, כגון:בעלי הון, פוליטיקאים, ועדי עובדים, עיתונאים ועוד.

לסיכום- יש צורך במנהיגים עם אומץ לב, חזון וכח פוליטי על מנת ליישם את התוכנית.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.