כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
תקשורת, שיווק, פרסום

המגמות בתחום הקמעונאות בישראל ובעולם

24/08/2008

אמיר הנגבי, מנכ"ל חברת אידאה, מציג את המגמות בתחום הקמעונאות בישראל ובעולם לאור רשמיו מקונגרס ה- WORLD RETAIL CONGRESS 2008  שהתקיים לאחרונה בברצלונה.

קמעונאות בתקופה של חוסר וודאות כלכלי וחברתי, קמעונאות בר-קיימא, צמיחה בשווקים בינלאומיים ומהפיכת הצרכן, אלו הנושאים המרכזיים שעומדים על סדר היום בתחום הקמעונאות העולמית. נושאים אלה מובילים למס' מגמות בתחום.

הצרכן במרכז: קמעונאי חייב להחזיק באסטרטגיה ממוקדת לקוח. אסטרטגיה חסונה, חדה והחלטית. הצרכן הוא זה שעובר בתקופה זו את השינוי המשמעותי ביותר וזה משפיע על הרגלי הקניה, סגנון החיים ומגמות באופנה ובצריכה. הצרכנים רוצים לקנות לא רק במקום שעונה על הצרכים הצרכניים-מוצריים שלהם אלא גם על הצרכים הרגשיים שלהם.

ריבויי ערוצים: העסק הקמעונאי כמרובה ערוצים, או בלשון המקצועית Multi Channel Retail. אין המדובר רק בהקמת אתר אינטרנט וקיום עסקי E-tailor כי אם בבניית המותג הקמעונאי כמרובה אפליקציות שעובדות באופן עצמאי כרווחיות וכדאיות, אך גם עובדות יחדיו כמערכת אחת מרובת אפשרויות. זהו קהל יעד חדש – קוני המולטי צ'אנל   The Multi Channel Shopper. באירופה הם קונים ב- 30% יותר מקוני החנויות בלבד, וקונים ב-60% יותר מקוני האונליין בלבד. בקיצור בזבזנים גדולים.

קיימות: הקיימות נוגעת למחזורי החיים השלמים של מרכיבי התעשייה והמוצר, משלב מקורות חומר הגלם, השירות, המוצר, האריזה, השימוש במוצר, הפסולת שמופקת, מקורות האנרגיה הקשורים לתהליכים, מקורות אנרגיה חלופיים, ונוגעת במשמעויות של זיהום האוויר והשינוי האקלימי של כדור הארץ. נוסיף לכך את תנאי ההעסקה, זכויות האדם, הביטחון לילד ועוד פרמטרים של אחריות חברתית, קהילתית סביבתית.

הקמעונאים חייבים להיות חלק מקוד עבודה והתנהגות גלובלי, ולפעול לשם כך. מדובר בהובלת הסכמים עם ספקים ויצרנים שמאלצים אותם לעמוד בסטנדרטים של תהליכי ייצור מתאימים. זו צריכה להיות דרישה של הקמעונאי, הוא אוכף אותה, היא תנאי לעבודה! הקמעונאים יכולים לשנות את תרבות העבודה וליצור לכך קוד אחיד.

כשעוסקים בקיימות צריך לגעת בכל המרכיבים ולא רק בחלק מהם. המסר הוא ברור: הצלחה עסקית ומחויבות מלאה לסביבה הולכים ביחד. קיימות היא הזדמנות עסקית.

מגמות בקיימות קמעונאית שעלו בדיון מתייחסות לשינויים גיאוגרפיים במציאת ספקים ויצרנים. למעט מדינות כמו סין שנושא הקיימות נמצא אצלם על סדר היום

כבר כעשור,מדינות חדשות כגון סוריה ומצרים שאינן מודעות לחלוטין לנושא,ששפת הקיימות לא נוכחת ולא מובנת.

מדד הפחמן: הזיהום הגלובלי נמדד בטונות של CO2 שנפלטים לאטמוספרה, ולמעשה לשם ההתייחסות והניתוח מקובל להתייחס למושג Carbon Footprint , שמהווה מדד אחיד לבחינת כל מוצר ותהליך. הפחמן הדו חמצני מייצג אנרגיה. הורדת כמות הפחמן שמשתחררת לחלל משמעותה ניצול טוב יותר של האנרגיה או חסכון באנרגיה, כך שלמעשה היא יכולה להביא לחסכון בעלויות. הקטנת כמות הפחמן הנפלטת וחסכון בעלויות יביאו רעיונית אך גם כלכלית לתועלת עבור הלקוחות.

חוויה: כיום מה שמוביל את הקמעונאות היא מיתוג קמעונאי. ערך המותג הקמעונאי וסיכויי ההצלחה שלו יעלו ככל שהמרכיבים הקמעונאיים יהיו בעלי ערכים גבוהים יותר בפרמטרים של רלוונטיות ובידול. תהליך וחווית הקניה, חווית השימוש ואחרי השימוש הם תהליך אחד.

ככל שהרלוונטיות של המותג עולה, כך עולים גם הביצועים. החנות היא המדיה המושלמת לכך, ויצירת חוויות חדשות בחנויות הקיימות לא פחותה בחשיבותה מפתיחת חנויות חדשות. חיבור רגשי-חוויתי, עיצוב ייחודי ושימוש בערכים מקומיים במקומות המתאימים הם הדרך לבידול.

הכותב הוא מנכ"ל משותף בחברת אידאה המתמחה באסטרטגיה, מיתוג ועיצוב קמעונאי.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.