כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
דין וחשבון

הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה את מיזוג פורש ופולקסווגן

29/06/2008

רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה בסוף השבוע את המיזוג בין יצרנית מכוניות הספורט הגרמנית פורש וחברת פולקסווגן. עו"ד יוסף תמיר ושירה שיין-פריד ממשרד מיכאל שיין תמיר ושות', העוסק בתחום המיזוגים הרב – לאומיים, ייצגו בפני הממונה על ההגבלים העסקיים את החברות המתמזגות.

כידוע, חייבות החברות המתמזגות לבקש אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים בכל המדינות בהן הן פעילות. ישראל הינה המדינה הראשונה במזה"ת ובאירופה שבה ניתן אישור שכזה.

כזכור, לאחר ביטול חוק פולקסווגן על ידי בית הדין האירופי, לפני מספר חודשים, נסללה הדרך בפני פורש להשתלט על חברת פולקסווגן.

להלן תמצית הסיכום בנוגע לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים למיזוג פורש/פולקסווגן:

1. עסקת המיזוג בין חברת  PORSCHE AUTOMOBILE HOLDINGS SE(להלן: "פורש"), יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית משטוטגרט ובין חברת VOLKSWAGEN AG (להלן: "פולקסווגן"), התאגיד הבינלאומי מוולפסבורג, המתמחה בייצור, שיווק ומכירת כלי רכב לסקטורים שונים של ענף הרכב, זכה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, בהחלטתה מיום 26/06/08.

2. הליך המיזוג הכלל עולמי, שבמסגרתו רכשה פורש אחזקות של למעלה מ-50% במניות חברת פולקסווגן הציבורית, אשר מניותיה נסחרות בבורסת פרנקפורט, כמו גם בבורסת לונדון, החל בהודעת יצרנית מכוניות היוקרה מיום 03/03/08, על כוונתה להשתלטות על פולקסווגן באמצעות רכישת גרעין השליטה בה, עד לאחזקתה בלמעלה מ 50% ממניותיה.

3. לרכישת השליטה קדמו מס' רכישות מקדימות מהשנים האחרונות, שבמהלכן הגדילה פורש את אחזקתה בפולקסווגן, עד כדי רכישת חלק של 30.6% ממניות החברה, עובר למועד ביטול "חוק פולקסווגן".

4. חוק זה של ממשלת גרמניה משנות ה 60, היה עד לא מזמן לרועץ בעיני כל בעל מניות אשר ביקש לרכוש גרעין שליטה בפולקסווגן, וזאת ללא כל קשר למספר המניות שהיו בבעלותו ואשר היה בכוונתו לרכוש, שכן החוק קבע כי בעל מניות בחברה לא יהא זכאי לרכישה של למעלה מ- 20% ממניות ההצבעה של החברה, ובכך שימש את ממשלת גרמניה למניעת אפשרות אופציית השתלטות, הלכה למעשה,  על התאגיד הגרמני המצליח בידי גורמים פרטיים.

5. ברם, על רקע החלטת בית הדין האירופאי בעניין בטלותו המשפטית של "חוק פולקסווגן" הגרמני, החלה פורש בהליכים לביצור שליטתה בפולקסווגן, אשר מספקת כבר מזה שנים רבות את חלקי החילוף לרכביה של פורש.

6. כיום המיזוג מצוי בהליכי אישור סופיים בארה"ב וברחבי האיחוד האירופי, בעוד שבמדינות דרום אמריקה כברזיל ומקסיקו כבר זכה ההליך לאישור מטעם הרגולטור.

7. לאור העובדה כי שיתוף הפעולה של הצדדים אינו טומן בחובו כל חשש לפגיעה בתחרות הקיימת בשוק כלי הרכב התחרותי, וכן לנוכח ההבדלים בסוגי כלי הרכב המיוצרים על ידי פורש, שהתמקדותה הינה בייצור רכבי יוקרה, לעומתה של פולקסווגן, שפונה לפלח שוק נרחב יותר של האוכלוסייה, צפויה הודעת המיזוג לקבל אישור מהיר של רשויות הפיקוח על התחרות אף ביתר המדינות בהן הוגשה בקשה לאישורו.

8. נראה כי אם מטרתו העיקרית של המיזוג הינו רצונה של פורש לשמר את שיתוף הפעולה הפורה ורב השנים שלה עם פולקסווגן, ובכך למנוע את האפשרות הקיימת, כעת יותר מתמיד לנוכח ביטול "חוק פולקסווגן" המדובר, להשתלטות עוינת על החברה הציבורית הגרמנית מצד גורם זר, שעלול לפגוע בהליך הייצור של מכוניות היוקרה המפורסמות.

9. בישראל הוגשה הודעת המיזוג ע"י משרד עוה"ד מיכאל שיין, תמיר ושות', אשר לו פרקטיקה ענפה בתחום המיזוגים והרכישות הבינלאומיות, בראשות עוה"ד יוסף תמיר ושירה שיין-פריד.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.