כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
יזמות, ניהול עסקים

איך נולד יזם?

15/04/2008

יזם הוא אדם המזהה פוטנציאל ברעיון כלשהו, ומחליט לממש אותו, אם על ידי מימון עצמי ואם בעזרת גיוס מימון חיצוני. אולם כיצד נולד יזם חדש? מה מניע אותו בוקר אחד לעזוב את העבודה המסודרת, לוותר על רכב חברה ועל בונוסים ולהתחיל לעבוד 18 שעות ביום, תוך השקעת מרץ אינסופי ברעיון?

מיהו יזם פוטנציאלי?

מאז שחר האנושות, בני אדם היו עסוקים בלחלום. אותם החלומות שהפכו למציאות הם אלו העומדים למעשה בבסיס ההתפתחות האנושית. אך כאשר אדם חולם על רעיון, הוגה תוכנית במוחו, זה עדיין לא הופך אותו ליזם. יזם הוא איש פעולה, אדם הלוקח את החלום והופך אותו למציאות. יזם טוב, גם הופך את החלום למציאות מצליחה.
האם יש אופי מיוחד או השכלה ייחודית הדרושים כדי להפוך ליזם? סביר להניח שלא. אולם כדי להפוך ליזם דרושה הבנה מעמיקה בתחום היזמות. יזמים הם אנשי פעולה, ולא אנשי חלומות. לכן, יזמים מוצלחים אינם לוקחים סיכונים ולומדים היטב את השוק לפני כל פעולה. לא מספיק להתמחות בתחום שבו עוסק המוצר או השירות- יזם מתחיל חייב להעמיק בתום היזמות העסקית, ולהכיר את מכלול האלמנטים הדרושים להקמת עסק, הכוללים הבנה של השוק, תקשורת טובה, חשיבה שיווקית, הבנה פיננסית וכמובן רעיון מנצח.

כמובן שלא כל היזמים מגלמים בתוכם את כל התכונות הללו מהרגע הראשון. כישורים רבים ניתנים ללמידה, וחלקם נרכשים על ידי ניסיון. מעבר לכך, עבור יזמים, לימוד מניסיון הוא אחת הדרכים היעילות ביותר ללמוד, מכיוון שיזמים אינם חוששים ליפול ולעמוד מיד בחזרה.

צעדים ראשונים בעולם היזמות

אם כן, השלב הראשון עבור כל יזם הוא להגדיר לעצמו את הרעיון שלו, לקבוע מהו השוק או התחום שבו הוא מתקיים. כל יזם מתחיל צריך להכיר לעומק את השוק אליו הוא פונה, מכיוון שבסופו של דבר, עליו להציע ללקוחות ערך מוסף על פני המוצרים או השירותים הקיימים היום בשוק זה. כחלק מההיכרות עם השוק יש להכיר את המתחרים, לדעת מהן נקודות החוזק והחולשה שלהם ולראות כיצד הרעיון החדש עונה על הצרכים של הלקוחות בשוק זה. כמו כן, אחד הדברים החשובים שיש להגדיר מראש הוא באיזו קלות יכולים המתחרים לפתח מוצר או שירות דומים. כמובן שיש לבחון מי קהל היעד של המוצר או השירות שלכם וכיצד הוא עונה על הצרכים של קהל היעד. במקרים רבים, יזמים החליטו לפתח רעיון שלא ענה על שום צורך קיים של קהל היעד, ונכשלו. לפיכך, יזם מתחיל חייב להגדיר לעצמו על איזה צורך קיים הוא עונה בעזרת השרות או המוצר שלו.

יזמים נולדים נוטים להתאהב ברעיון שלהם, ולשכוח שמדובר במודל עסקי. לא משנה כמה גדול הפוטנציאל הגלום ברעיון של היזם, אם אין ליזם אפיון עסקי של הפעילות שלו, יהיה לו קשה מאוד לממש אותו, על אחת כמה וכמה אם ברצונו לגייס משקיעים שיעזרו לו לפתח את הרעיון. הנתונים מראים כי רק כ-10% מהיזמים שורדים לאחר פרק זמן של 3 שנים. לרוב, הסיבות לכישלון בקרב 90% היזמים הנותרים הם ניהול כושל. לכן, כדי שיזם נולד ילמד לעמוד על הרגליים, עליו להיעזר באנשי מקצוע שיעזרו לו לבנות מסגרת תקציב, לערוך תחזיות, לקבוע יעדים וכיו"ב.

מכשול נוסף העומד בפני יזמים הוא קושי בחשיבה לטווח רחוק. יזם מתחיל יכול לחשוב על רעיון מסוים, להגות אותו בדמיונו ואפילו להלהיב את הסובבים סביבו, החברים והמשפחה. אולם האם אותו יזם באמת יכול לראות את הדרך שעושה המוצר או השירות, משלב הרעיון ועד להפיכתו למציאות? כיזמים מתחילים, חשוב מאוד לתכנן את מלוא הדרך שיש לעבור על מנת ליישם את הרעיון. תכנון זה חשוב על מנת לנסות ולצפות מראש בעיות שונות, כמו למשל צורך בקבלות אישורים שונים, הגדרת לוח זמנים וכמובן חיסכון בעלויות.

אין כמעט רעיונות מושלמים, אולם יש המון יזמים מתחילם הבטוחים שהרעיון שלהם נטול פגמים. עצרו לחשוב– האם הרעיון שלכם באמת מושלם? אל תיכנעו לבינוניות, ודאגו להשלים את הרעיון שלכם ולהפכו למצוין. רק אחרי שתשפרו את הרעיון שחשבתם שהוא כבר טוב מלכתחילה, תוכלו להתחיל לעבוד.

יזמות נשית

יותר ויותר נשים היום הופכות ליזמיות, והדבר אינו מפתיע. יזמות הינו תחום אידיאלי עבור נשים, המעוניינות להגשים את עצמן בדרך שלהן מבלי להיות תלויות בתכתיבים מוסדיים, אשר לעיתים מפלים אותן לרעה. תחום היזמות הנשית מביא איתו שלל רעיונות חדשים ופיתוחים הפונים לקהל היעד הנשי ועונים על צרכים שנותרו חסרי מענה לאורך שנים רבות.
בדרך למיזם הבא יזמים נולדים לוקחים סיכון, אולם לצד הסיכון קיים סיכוי אדיר להצלחה. רוב היזמים אשר עשו זאת פעם אחת אינם מתחרטים על כל שעות העבודה האינסופיות, הוויתורים שנאלצו לעשות לאורך הדרך או הדאגה המתמדת להצלחת המיזם. בשורה התחתונה, הדרך הפשוטה ביותר להפוך ליזם הוא פשוט להפסיק לחלום ולעשות.

אתר ROA פותח על ידי חברת טאקט. טאקט היא קבוצת חברות מובילות בתחום ההיי- טק המספקות פתרונות עסקיים וטכנולוגיים. הקבוצה הוקמה בשנת 1990 ע"י יוצאי יחידות תוכנה בחיל האוויר והמודיעין ומצויה בצמיחה מתמדת. כיום מונה הקבוצה מעל 500 מהנדסים, אנשי תוכנה ומומחים שונים. בין לקוחות החברה נמנים: בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק טפחות, מפעל הפיס, בזק, מוטורולה,  פרטנר, פלאפון, חברת החשמל, שרותי בריאות כללית, קב' לובינסקיAMDOCS ,NICE ,CREO ,MOTOROLA ,COMVERS,   BVR , IBM, קומברס, ECI, אורבוטק, סאפיינס.

שיתופים בלעדיים עם חברת טאקט: וואלה שופס, קופידון, אול ג'ובס, וול סטריט, בבילון, זמן אמיתי ועוד.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור
לכתבות נוספות
פיתוח אפליקציות ויישומן הכלכלי
כיצד ייעוץ עסקי יכול לשפר את העסק שלך?
פרסום מבוסס תוצאות – לידים
אלי שביט – איך לא להיפגע ממחנק האשראי?, 25/03/2012
יחסי ציבור: תנו לנו לעזור לכם!, 23/03/2012
אלי שביט: "יזמים אמיתיים גורמים לדברים להתרחש", 4/03/2012
אלי שביט: הצלחה בעסקים? הכדור בידיים שלך!, 4/03/2012
תוכנית עסקית בעידן הגלובליזציה, 28/02/2012
מה עומד מאחורי קרן העיזבונות של המדינה, 28/02/2012
למה כל כך קשה למצוא בית דפוס מעולה?, 27/02/2012
Next Page  [6-10]...[21-23]

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.