כלכלה, עסקים- פורטל אקונומיסט
 
 
 
 
 
 
יזמות, ניהול עסקים

מדריך לאפיון ראשוני של מוצר

31/08/2008

ליזמים רבים ישנם רעיונות נפלאים, אולם בדרכם למימוש הרעיון והפיכתו למוצר, הם מדלגים על השלב ההכרחי של אפיון המוצר. בשל כך, פעמים רבות מגלה היזם, לאחר שכבר השקיע משאבים מרובים של זמן וכסף, שאין ביכולתו להוציא לפועל את הרעיון שלו מכיוון שהשימוש במוצר לא תואם את היכולות של קהל היעד שלו, או מכיוון שלא נלקחו בחשבון פרמטרים חשובים כגון עמידות המוצר, תקני בטיחות, יכולת ניידות וכדומה, או שהרעיון למוצר אמנם מוצלח אולם עלויות הייצור הנדרשות כה גבוהות עד שלא ניתן להפוך את המוצר לאטרקטיבי לצרכן.

אפיון מוצר הינו שלב מוקדם והכרחי בפיתוח של כל מוצר, בין אם מדובר במוצר צריכה, מכונה תעשייתית או מוצר רפואי. הפיכת רעיון ראשוני למוצר מוגמר דורשת מהיזם תהליך מובנה בו הוא עובר משלב הרעיון הכללי, למצב בו הוא מכיר לפרטי פרטים את מבנה המוצר, דרישות הייצור והתפעול, מגבלות ויכולות של המוצר, ומהם החידושים שמציע המוצר יחסית למתחרים בשוק.

חברת Intovision, המתמחה בליווי יזמים וחברות משלב הרעיון ועד שלב המוצר המוגמר, ובפיתוח מוצרים חדשניים וייחודיים, מגישה לכם מדריך מפורט לאפיון ראשוני של המוצר שלכם. אפיון המוצר יסייע לכם להכיר לעומק את המוצר שלכם ולהגדיר מהו המוצר? מיהו קהל היעד? מהם השימושים שלו? מהו סדר פעולות השימוש במוצר? אילו דרישות הנדסיות ועיצוביות ייתנו מענה אופטימאלי למשתמש? ועוד.

10 הנקודות שיעזרו לכם לאפיין את המוצר שלכם:

1. תאור המוצר

יש לכם רעיון למוצר חדש? נפלא! עכשיו הגדירו לעצמכם בכתב ובצורה מסודרת מהו המוצר. תנו לו שם תמציתי המתאר אותו ואת השימוש שהוא ממלא. נסו לנסח הגדרה קצרה ותכליתית שתתאר בצורה הטובה ביותר את המוצר שלכם.
תאור המוצר במספר מועט של מילים היא דרך מצוינת להתמקד ולהגדיר בצורה ברורה ומדויקת מהו המוצר ולמה הוא נועד

2. קהל היעד

קביעת קהל היעד משפיעה על הבנת המוצר שלך מבחינת עיצוב, שימוש, טכנולוגיה והנדסת האנוש. מיהו קהל היעד של המוצר, מה מאפיין אותו, מהן הדרישות, הציפיות והמגבלות שלו. לדוגמא: אם קהל היעד שלך הוא בעל מומחיות בתחום טכנולוגי כלשהו, ניתן לפתח מוצר מתוחכם ומתקדם מבחינה זו, לעומת קהל יעד לא-טכנולוגי שיש להציע לו מוצר קל יותר להבנה ולתפעול.

טיפ: באפיון קהל היעד חשוב לבדוק האם יש למוצר משתמש ראשי ומשתמש משני ולאפיין את שני קהלי היעד וכיצד הם פועלים יחד. למשל, במוצר המיועד לתינוקות משתמשים גם ההורה וגם התינוק, וזה משפיע על הנדסת האנוש ועל עיצוב המוצר.

קהל היעד של המוצר משפיע על אפיון המוצר בכל ההיבטים. יש לבחון מי קהל היעד, מהן הדרישות מהמוצר בהתייחס לאפיון קהל המשתמשים ואיזה צורך- קיים או חדש- של קהל יעד זה, המוצר אמור למלא.

3. פעילות המוצר

זה המקום לכתוב בצורה מפורטת ומדויקת כל מה שקשור לפונקציונאליות של המוצר. מעבר למטרות השימושיות שעבורן פיתחת את המוצר, יש להוסיף גם אפשרויות פונקציונאליות נילוות כגון: האם הוא ניתן לפרוק, האם ניתן להרכבה, האם יש לאחסן אותו בין שימוש לשימוש, האם הוא נועד לשימוש חד-פעמי,וכדומה. 

אחרי שניסחת בצורה מסודרת מהן הפעולות הפונקציונאליות שמבצע המוצר, תוכל לקבל הבנה טובה יותר על הדרישות הטכנולוגיות והעיצוביות הנדרשות בפיתוח המוצר.

4. סדר פעולות השימוש במוצר

דמיינו את המוצר שלכם ניצב לפניכם. עכשיו ראו עצמכם ניגשים להשתמש בו. מהי הפעולה הראשונה שעליכם לעשות? מה הפעולה הבאה אחריה? עברו פעולה אחר פעולה, מקטנה עד גדולה. האם עליכם להוציא את המוצר ממקום אחסון או שהוא נגיש, האם יש להדליק ולכבות אותו, האם יש פעולות הפעלה נדרשות בטרם תוכלו לעשות בו שימוש, האם בזמן השימוש יש לבצע בו פעולות נוספות, אילו פעולות נדרשות לסיום השימוש במוצר?

טיפ: אם המוצר מיועד לקהל יעד ספציפי, היעזרו באנשים השייכים לקהל יעד זה ויחד איתם ערכו רשימת פעולות מפורטת של שימוש במוצר, מראשית ועד סיום השימוש.

כשיודעים מה סדר פעולות השימוש במוצר, ניתן ללמוד מכך כיצד לתכנן את המוצר, אילו פונקציות הוא צריך להכיל ומה צריך לדעת משתמש הקצה בכדי להפעיל אותו.

5. מבנה המוצר

בדקו מה גודל המוצר שלכם, מהם נתוני המשקל, המבנה והגובה שלו, כמה נפח הוא תופס. זה הזמן לבדוק את המוצרים המתחרים למוצר שלכם, הקיימים כבר בשוק. כיצד הם נראים? מהן המידות של המוצרים הקיימים בשוק, מה המבנה שלהם, הגודל, המשקל, הנפח?

טיפ: בדקו מאילו חומרי גלם עשויים המוצרים המתחרים הקיימים בשוק. שאלו עצמכם מאיזה חומר גלם המוצר שלכם מתוכנן? האם הוא עשוי מאותם חומרי גלם כמו המוצרים הקיימים? לעיתים בחירה בחומר גלם שונה במרקם, במשקל, בדחיסות- יכול לתת למוצר שלכם יתרון וחדשנות על פני המתחרים.

הגדרת מבנה המוצר משפיעה על השימוש במוצר, לכן חשוב להתאים את מבנה המוצר, גודל, משקל וחומרי גלם לדרישות השימוש של המוצר וקהל היעד שלו.

6. תחזוקה ועמידות

עמידות המוצר מושפעת מאורך החיים הצפוי שלו ולא פחות חשוב- מאורח החיים שלו- האם הוא מצוי בחוץ ולכן חשוף לשמש ולגשם, באיזה חלל הוא ממוקם- מכונה תעשייתית נמצאת בחלל סטרילי יחסית, בעוד מוצר ביתי שמצוי בחדר האמבטיה למשל יהיה חשוף ללחות, נוזלים וחומרי ניקוי, האם נעשה בו שימוש מועט או שימוש יומיומי, האם הוא נייד ובעל גלגלים או נייח. מאפיינים אלו משפיעים על עמידות המוצר ועל אופן התחזוקה הנדרש מהמשתמש במוצר.

בבחינת עמידות המוצר ודרישות התחזוקה שלו יש לקחת בחשבון את מירב הגורמים המשפיעים על מאפיינים אלו ובהם תדירות ואופן השימוש, מיקום המוצר וחומרי הגלם מהם הוא עשוי.

7. בטיחות ותקני בטיחות

יש לבדוק האם במוצר עצמו: במבנה שלו ובשימוש שנעשה בו, ישנם אלמנטים בטיחותיים הדורשים התייחסות. חלקים חדים, חלקים קטנים, נקודות חיבור שיש להתייחס אליהן מבחינה בטיחותית וכדומה. בנוסף, כאשר מקבלים החלטות בנוגע לבטיחות המוצר חשוב לקחת בחשבון היכן ישווק המוצר ועל פי אילו תקני בטיחות המוצר יימדד.

בנוסף לפרמטרים בסיסיים של בטיחות המוצר, הכרחי להקפיד ולעמוד גם בתקני הבטיחות השונים של ארה"ב/אירופה/ישראל ואחרים.

8. כמות הייצור של המוצר

כמות הייצור משפיעה על טכנולוגיית הייצור. בייצור אב טיפוס או מוצר בודד, יידרשו שיטות ייצור שונות מאשר אם מדובר בייצור סדרתי של המוצר. וגם בבחירה בייצור סדרתי ישנה הבחנה בן ייצור מאות יחידות לבין מאות-אלפים, בין ייצור חד-פעמי של כל היחידות לבין ייצור חוזר וחידוש מלאי וכדומה, ולכן חשוב לדעת כבר בשלב האפיון כמה יחידות אתה מתכנן לייצר מהמוצר שלך.

כמות היחידות המיוצרות מהמוצר משפיעה על טכנולוגיית הייצור ועל עלויות הייצור, ולכן יש לקבוע פרמטר זה כבר בשלבים הראשונים של אפיון המוצר.

9. הנדסת אנוש

הנדסת אנוש נכונה בוחנת את ההתאמה הפיסית של המוצר למאפייני המשתמש מבחינת נוחות שימוש ואופן השימוש. הנדסת האנוש מושפעת הן מאופי קהל היעד (גיל, יכולות מוטוריות, צרכים ומגבלות ועוד), והן מאופן השימוש במוצר. בחנו האם השימוש במוצר שלכם במוצר נעשה בישיבה או בעמידה, בתנועה או במצב סטטי, אילו ממשקים יש למוצר (כפתורי הפעלה, ממשקי נגיעה, צגים) וכדומה. מאפיינים אלו ישפיעו על הבחירות העיצוביות ועל הנדסת האנוש כבר בשלב התכנון המוקדם של המוצר. 

הנדסת האנוש לוקחת בחשבון את אופי המשתמש, ואת אופן השימוש. בתכנון הנדסת האנוש המטרה היא לתכנן ולפתח עיצוב שיאפשר להפיק את המירב מבחינת נוחות, זמינות, בטיחות ויעילות השימוש במוצר.

10. עיצוב, מראה ותדמית

בפיתוח מוצר ניתן דגש רב לפונקציונאליות שלו, אולם אין להתעלם מהחשיבות המרובה שיש לפן העיצובי. עיצוב המוצר אינו נובע רק משיקולים של אסתטיקה אלא גם מתוך מטרה להעניק למוצר תדמית מסויימת ולחבר אותו אל עולם תוכן מתאים, הפונה ישירות אל קהל היעד. כל עולם תוכן: ספורט, תינוקות, רפואה, תעשייה ואחרים, מכתיב מראה עיצובי שונה המתאים לקהל הצרכנים שלו ולאווירה אותה הוא רוצה לשדר, בין אם מדובר באווירה ביתית או תעשייתית, מראה יוקרתי או פשטות, תחושה של חדשנות או שמרנות ועוד.

עיצוב המוצר והמראה שלו משפיעים על החלטת הצרכן לרכוש ולהשתמש במוצר, ולכן הבחירות העיצוביות צריכות להתאים אל עולם התוכן שאליו שייך המוצר ואל אופי קהל היעד עבורו הוא מיועד.

חברת Intovision מתמחה בפיתוח הנדסי ועיצוב המוצר. החברה מלווה את הלקוח משלב הרעיון הראשוני ועד המוצר המוגמר, ומציעה סל שירותים מקיף הכולל: פיתוח ואפיון מוצר, עיצוב המוצר, תכנון הנדסי, יצירת הדמיות שיווקיות, בניית אב טיפוס, הכנת תיק מוצר וליווי בשלב הייצור. בפיתוח המוצרים עושה Intovision שימוש בכלים המתקדמים ביותר בתחום ההנדסה, ארגונומיה,טכנולוגיות ייצור ועיצוב. 

Intovision מאגדת בתוכה מעצבים תעשייתיים ומהנדסים, בעלי ניסיון רב בפיתוח מוצרים. הממשק הייחודי בין מהנדסים למעצבים יוצר חממת מוחות שמובילה למציאת פתרונות ייחודיים ופיתוח מוצרים חדשניים המשלבים בין עיצוב והנדסה.
Intovision מפתחת מוצרים הן עבור יזמים פרטיים והן עבור תעשיות ההיי-טק, הצבא, הרפואה ומוצרי הפלסטיקה.

המאמר נכתב על ידי גלעד אופנהיימר, מנכ"ל חברת Intovision:פיתוח הנדסי ועיצוב מוצר  www.intovisiondesign.com

הדפסשלח לחברהוסף תגובה  הדלק בהZרקור
לכתבות נוספות
פיתוח אפליקציות ויישומן הכלכלי
כיצד ייעוץ עסקי יכול לשפר את העסק שלך?
פרסום מבוסס תוצאות – לידים
אלי שביט – איך לא להיפגע ממחנק האשראי?, 25/03/2012
יחסי ציבור: תנו לנו לעזור לכם!, 23/03/2012
אלי שביט: "יזמים אמיתיים גורמים לדברים להתרחש", 4/03/2012
אלי שביט: הצלחה בעסקים? הכדור בידיים שלך!, 4/03/2012
תוכנית עסקית בעידן הגלובליזציה, 28/02/2012
מה עומד מאחורי קרן העיזבונות של המדינה, 28/02/2012
למה כל כך קשה למצוא בית דפוס מעולה?, 27/02/2012
Next Page  [6-10]...[21-23]

אודות אקונומיסט

חדשות כלכלה

פורומים כלכלה

מאמרים כלכלה

לינקים נבחרים

מי אנחנו

כלכלה

הנהלת חשבונות

כלכלת משפחה

לימודי שוק ההון

חברי המערכת

שוק ההון

שירותי מחשוב

כלכלה

מחשבונים

פרסמו אצלנו

נדל"ן

דיני מקרקעין

שוק ההון

מידע פיננסי

תקנון האתר

פרסום ומדיה

משכנתא

פנסיה

רוטנברג עו"ד גירושין 

צור קשר

ספורט ובריאות

פנסיה

יזמות

עסקים קטנים

RSS

טכנולוגיה

ייעוץ מס

משכנתאות

פורקס

       
       

חדשות כלכלה, עסקים , שוק ההון, משכנתא אקונומיסט.

דרונט בניית אתרים
© כל הזכויות שמורות לפורטל כלכלה, עסקים אקונומיסט בע"מ.